OSANNA – Colonna Sonora Del Film “Milano Calibro 9” – Preludio Tema Variazioni Canzona (1972)

Soundtracky pro mne nebývají většinou zdrojem obzvláštních hudebních požitků. Na takových albech bývá pravidelně jedna ústřední melodie, často nekomplikovaného a lehce přístupného ducha, její různé variace, a zbytek scénická omáčka. Valná část takové hudby zaostává za očekáváním náročného posluchače, přece jen bez obrazu to není ono. Filmová hudba není primárně určena k samostatnému poslechu, jejím úkolem je tvořit kulisu k tomu, co vnímáme zrakem na plátně. Existují ovšem výjimky, které tvoří pro změnu jedny z nejlepších děl, jaká jsem kdy v hudbě poznal.

Italské soundtracky bývají obdařeny zvláštním kouzlem, stejně jako italské filmy. Jejich atmosféra je originální, jedinečná a osobitá, ne bez příčiny se kinematografie apeninského poloostrova stala pojmem. Neapolitáni OSANNA jsou pro změnu pojmem tamní art rockové scény, jsou považování za jedny z jejích nevýznamnějších představitelů. V roce 1972 vydali svoje jediné dílo, které bylo vytvořeno čistě pro účely filmového průmyslu.

Vntřní strana přebalu původního LP vydání.

Začátek – opojné smyčce v oparu, tklivá až mysteriózní melodie, prostě přesně to, co se dalo čekat. Nelze neslyšet zjevé inspirace od pána jménem Ennio Morricone a nemohu si pomoci, zazní tam i duch Antonia Vivaldiho. Avšak záhy se do popředí derou výrazné a tvrdé rockové prvky, navíc zpracované překvapivě důkladně. Většinu alba tvoří tracky Variazione I – VII, také zbývající songy mají názvy podle částí symfonických celků, tedy Preludio, Tema a Canzona. Je velmi pozitivním zjištěním, že muzika se netočí jen kolem omezeného tématu, ale vytváří svébytné a úžasně působivé nezávislé celky.

Právě schopnost oslovit hudebního posluchače, aniž by k tomu nezbytně potřeboval obrazový vjem, dělá tuto desku nezávislou na filmu. Obstojí i zcela samostatně a dokáže poskytnout velkolepou a zábavnou jízdu. Pestrá paleta hudebních nápadů je v případě tohoto alba nečekaně postavena na vyrovnané spolupráci klasických prvků a dravého rockování.

Přední strana původního LP vydání.

Zřejmá snaha o respektování požadavků na podporu děje filmu paralelně sdílená s touhou se rockersky projevit, vede mnohdy k hodně zajímavým aranžím a postupům. Takže na nás dýchne nejen rozličné atmosférické preludování, ale nadějeme se i ostré ekvilibristiky flétny ve skvělé Variazione III (Shuum…) a přemítavé Variazione IV (Tredicesimo Cortile), co přechází do heavy rockového experimentu až avantgardy. I v dalších skladbách se porůznu objevují nářezy s nekompromisně dusající rytmikou, i kolébavé meditativní pasáže, v nichž je však vždy cosi zneklidňujícího. Ať už je to zpívaná Variazione I (To Plinius), nebo smyčco kytaro vokální orgie Variazione VI (Spunti Dallo Spartito N.14723/AY² Del Prof. Imolo Meninge). Myslím, že OSANNA vytěžili z nabízeného tématu maximum možného. Nádherně se jejich výtvor poslouchá a vzhledem ke kratičké stopáži si nahrávku dávám klidně i několikrát po sobě.

Mimochodem, zkusil jsem samozřejmě i film. Tedy, je to dost beznadějná a deprimující podívaná o ošklivých lidech, věcech a činech. Taková normální mafiánská kruťárna. Naštěstí muzika je někde úplně, ale fakt jako úplně a zcela jinde.

01. Preludio – 04:12
02. Tema – 04:52
03. Variazione I (To Plinius) – 02:15
04. Variazione II (My Mind Flies) – 05:15
05. Variazione III (Shuum…) – 01:39
06. Variazione IV (Tredicesimo Cortile) – 01:32
07. Variazione V (Dianalogo) – 02:12
08. Variazione VI (Spunti Dallo Spartito N.14723/AY² Del Prof. Imolo Meninge) – 02:51
09. Variazione VII (Posizione Raggiunta)– 01:28
10. Canzona (There Will Be Time) – 04:55

Total – 31:11
Dynamic range – DR10

Colonna Sonora Del Film "Milano Calibro 9" - Preludio Tema Variazioni Canzona Book Cover Colonna Sonora Del Film "Milano Calibro 9" - Preludio Tema Variazioni Canzona
CDP 420
Osanna
Art rock / soundtrack
Fonit Centra (Italy 1989)
1972
CD
10

2 názory na “OSANNA – Colonna Sonora Del Film “Milano Calibro 9” – Preludio Tema Variazioni Canzona (1972)”

  1. Italské (art)rockové soundtracky, to je kapitola sama o sobě a řízením osudu už se mi jich do sbírky dostalo relativně dost. Milano Calibro 9 (Osanna), Schock (Libra), Perche’ si uccidono (Il reale impero britannico), Gamma (Enrico Simonetti) a také pět alb legendárních Goblin…

    Milano Calibro 9 je dobré album a mám ho rád, ale debut L’uomo mám o chloupek raději. Mám je na jednom digipaku od Warneru a tak si je vždycky pouštím obě najednou, zrovna jako teď.

    Díky za recku, udělala mi radost.

  2. Možno mám čudný vkus, ale Milano Calibro 9 je môj najobľúbenejší album od Osanny. Debut je len takou “normálnou” variáciou na raný Jethro Tull, no a nasledujúci artový počin Palepoli ma nikdy nijako zvlášť neoslovil, taká komplexná, ale nie moc pekná muzika. Mám verziu od btf.it (2008). Vďaka za pripomenutie, musím si album po čase pustiť.

Pridaj komentár