Očividná krása

Počiatok 70. rokov znamenal pre svetovú rockovú scénu zlaté časy, aké sa už sotva vrátia. Rozpínajúci sa art rock ponúkal jedno sofistikovanejšie dielo za druhým a nastala vzácna chvíľa, kedy sa kvalita dala predávať masovo. Na druhej strane to znamenalo aj to, že množstvo dobrej muziky jednoducho nedosiahlo na komerčný úspech a stratilo sa v priepasti neúprosného toku času. Svojim spôsobom je to aj príbeh skupiny Flash. V rozmedzí rokov 1972 až 1973 jej vyšli presne tri albumy, avšak jej príbeh začal o niečo skôr a, ako to už býva, od počiatku bol spätý s tým naj, čo art rock mohol ponúknuť.

Keď sa v roku 1970 ocitol gitarista Peter Banks na čiernej listine skupiny Yes, kde ho nahradil Steve Howe, nelenil, pomohol rozpadnúť sa formácii Blodwyn Pig (potom, čo vyhodila svojho zakladateľa a frontmana Micka Abrahamsa) a už v ďalšom roku založil novú skupinu Flash. Podnet mu dal spevák Colin Carter a potom, čo na spoluprácu kývol ďalší ex-Yesák Tony Kaye, bolo vymaľované. Pravda, klávesák nikdy nebol oficiálnym členom Flash, v tej dobe mal záväzky k Davidovi Bowiemu a tiež prevádzkoval vlastnú skupinu Badger. Aj tak však prispel aspoň pri nahrávaní eponymného debutu Flash. To sa uskutočnilo v novembri 1971 a zostavu tvorili, okrem už zmienených, aj basák Ray Bennett a bubeník Mike Hough. Začiatkom roku 1972 sa dielo (Sovereign, SVNA 7251) dostalo na pulty predajní a ešte v tom istom roku ho nasledoval album In The Can, už bez Kayea. Debut si viedol dobre hlavne v USA, kde sa ho predalo na sto tisíc kusov, čomu mohol napomôcť aj dráždivý obal z dielne Hipgnosis (druhý album mal obal ešte o chlp dráždivejší). V roku 1973 vyšiel aj album Out Of Our Hands, avšak v novembri toho roku sa počas turné v Mexiku členovia skupiny posekali natoľko, že ukončili svoju činnosť. Na počiatku však bol debutový album, kde sa odohrávalo toto:

Rázne vyhrávky spúšťajú búrlivú art rockovú smršť Small Beginnings (jej skrátená verzia vyšla aj ako singel) a hneď je jasné, že sa na nás nehrnie obyčajný Yes-klon, ale pomerne živelná, hoci kučeravo rozpínavá, hudba. Spev je síce jemný, ale na rockovú dravosť nástrojového sprievodu nemá vôbec zlý vplyv. Ako bolo v tej dobe zvykom, v skladbe sa snúbi niekoľko hudobných štýlov, celé kopy motívov sú rozhadzované plnými hrsťami, akoby nejaká budúcnosť nikdy nemala nastať a vidina skladateľského vyčerpania patrila iba niekam do rozprávkových knižiek a nie do reality. Jemná „perkusijná“ skladba Morning Haze prináša trošku ľudovej nálady, je to presne ten typ skladby, ktorý by si mohli hrať roľníci večer v chatách na upokojenie i odreagovanie. Pravda, keby namiesto roľníčenia desiatky hodín denne niekoľko rokov poctivo cvičili hru na hudobné nástroje. Klávesy a rázna rytmika odpália ďalšiu dlhometrážnu kompozíciu Children Of The Universe. Množstvo muzikantských fintičiek, zmien tempa, nálad a pod., sa tak nejako očakáva, poteší aj veľký dôraz na melodiku. Je to skladba, akú by mohlo zniesť rádio, keby sa ľudia vychovávali aj k počúvaniu, nielen k otupovaniu. Najdlhšou skladbou albumu je Dreams Of Heaven, ktorá si to na ploche trinástich minút rozdá hádam s každým dobovým artrockovým postupom, čo ich dovtedy vymysleli. Kto by čakal, že záver sa ponesie v gradácii a obrovskej explózii, ten bude sklamaný. Flash so svojou pokojnou skladbou The Time It Takes volí cestu oddychovej selanky, a preto môže poslucháč po počúvaní zľahka otvoriť zasnené oči a venovať sa žitiu svojho ľubovoľne zameraného života.

Keď sa ma niekto spýta, prečo sa stále vŕtam vo vykopávkovom rocku, tu je odpoveď. Flash hravo strčí do vrecka väčšinu dnešnej produkcie a to aj tej, ktorá si do žánru pridáva k rocku aj akýsi prog, prípadne neo, či dokonca oboje. Až sa mi veriť nechce, že už od vydania tohto skvelého diela uplynulo dvadsaťpäť rokov.

(Upravené, pôvodne uverejnené v časopise Rock Plus č. 2/2012)

1. Small Beginnings 9:23
  2. Morning Haze 4:32