Veľká novembrová revolúcia vo Švédsku

Hard rock z krajín severnej Európy je presne taký, ako miestne počasie. Neúprosný, chladný, temný. Vezmime si napríklad Švédsko. Ktorý mesiac v roku je tam najkrajší? Neviem, čo vám povedia miestni, čo turisti, odpoveďou každého rockového nadšenca je – November

November bola jednou z najzaujímavejších švédskych hardrockových skupín. Svoje pôsobenie rozprestrela na prelom 60. a 70 rokov, jej začiatky možno vystopovať niekde v roku 1968 v skupinách The Imps a Train. The Imps (v zostave hrala aj dvojica Christer Stålbrandt – basa, spev a Björn Inge – bicie) si svoje pódiové počiatky odbila v Tegelhögene, čo bol jeden klub pre mladých kdesi v Štokholme. Netrvalo dlho a Stålbrandt odišiel, aby založil Train. Inge ho takmer okamžite nasledoval. Na gitaru s nimi hral aj istý Snowy White, britský a britký gitarista, ktorého celý svet pozná ako maníka, čo hral s Thin Lizzy, Pink Floyd a Rogerom Watersom. Potom, čo sa White vrátil do Anglicka, nahradil ho gitarista Richard Rolf. Zmena názvu na November sa odohrala symbolicky, prvého novembra kapela predskakovala Fleetwood Mac v Que-Clube v Göteborgu a počiatok mesiaca prišiel jej členom ako úderný názov pre skupinu.

V roku 1970 vydala debutový album En ny tid är här… (v preklade Nový čas je tu…). Nahrala ho za tri dni a je nádhernou ukážkou osobitého tvrdého hard roku. Oproti svojim anglickým konkurentom priniesla prezentovaná hudba nedefinovateľnú temnotu, ktorá je pre vyznávača tvrdšej hudby priam extázou. Navyše, texty boli zásadne v rodnej reči, a teda vo švédštine. Na následnom turné ju sprevádzala skupina Baletten, ktorá pozostávala z Mattsa Bjurmana, Hansa Forrsa, Jana Erika Strömberga a Staffana Larssona. Príležitostne sa k nej pridávali aj iní členovia. Jej úlohou bolo robiť bedňákov a hrať na perkusie.

V roku 1971 vyšiel druhý album 2:a November a v roku 1972 aj tretí, nazvaný 6:e November (podľa dátumu úmrtia švédskeho kráľa Gustáva II Adolfa, ktorý padol na bojovom poli pri Lützene v Nemecku), kde je badateľný príklon k akustickým skladbám, ktoré vhodne dopĺňajú temný zvyšok albumu (podobnú taktiku na svojich doskách uplatnila aj skupina Budgie). Za zmienku stojí aj to, že kapela vydala niekoľko skladieb z prvej a druhej dosky v anglickom jazyku v singlových verziách. Jednou zo vzácnych príležitostí vidieť kapelu v televízii predstavovalo hranie pre detský program, kde sa muzikanti prezliekli za popovú kapelu hrajúcu skladbu Tillbaks Till Stockholm:

Kapela sa rozpadla v roku 1972, posledný koncert odohrala na nový rok v klube Domino.

Richard Rolf hral neskôr v skupinách Bash, Nature, Takt och Ton a Jajja Band. Christer Stålbrandt hral v skupine Saga (nahrala jeden album v štýle November v roku 1974). Björn Inge pôsobil vo viacerých skupinách, so skupinou Energy vydal v roku 1974 jeden album.

V roku 1993 vyšiel koncertný album Live, ktorý obsahuje nahrávky z rokov 1970-1971. Pri tejto príležitosti kapela odohrala jeden spomienkový koncert počas párty oslavujúcej vydanie zmienenej kompilácie. Odohralo sa to 30. novembra 1993. Dňa 27. januára 2007 zahrala kapela opäť, tentoraz na výročnej párty vydavateľstva Mellotronen Records. V danom roku odohrala aj niekoľko ďalších koncertov.

Vo Švédsku je formácia November považovaná za najlepšiu hardrockovú skupinu, mnohí iní interpreti ju s obľubou označujú ako inšpiračný zdroj (napr. Neon Rose). Právom.

1.  En ny tid är här… (1970)
2.  2:a November (1971)
3.  6:e November (1972)
4.  Live (1993)

2 názory na “Veľká novembrová revolúcia vo Švédsku”

1. Výborná skupina. S November som sa zoznámil na Tvoje doporučenie. Pred pár rokmi som zakúpil prvé 2 štúdiové albumy na jednom CD od pirátskej značky Walhalla a užívam si to. Po origináloch vtedy nebolo ani pamiatky, v internetových bazároch som sa neorientoval a nenakupoval, až oveľa neskôr…
    Hejkal, vďaka za profil!