Noc živých bluesových nekrológov

Aj ten najnekompromisnejší človek má aspoň jednu slabinu. Mojou je už dobrých dvadsať rokov Blues Obituary. Album, ktorým som spoznal kapelu Groundhogs. Dostal som sa k nemu náhodou, odporučil mi ho známy priamo v obchode. Reku, toto je ono. Nehádal som sa, pribalil výberovku Davea Edmundsa, debut Zephyr a šiel som v ústrety závislej budúcnosti. Pretože som si zamiloval všetky tri cédečka.

Na poli bluesovej psychedélie by som k Blues Obituary ťažko hľadal rovnocennú konkurenciu (Azda Jasper a druhý album Killing Floor). Okrem rozmanitých bluesových nálad album exceluje v detailoch. Uvediem príklad. Zdvojovať spev gitarou, to je fór, ktorý milujem. Neopakovateľne to robil Rory Gallagher, nenapodobiteľný je aj Tony McPhee. B.D.D. je jedna z najlepších úvodných skladieb, aké kedy vyryli do drážok vinylu.

Svojské melodické gitarové sóla vo mne budia vnútorné chvenie, hryzavá a neokrôchaná rytmika odmieta uznať akýkoľvek náznak hladkých plôch, no a spev… Tony McPhee sa snaží každé slovo, každý zvuk predať ako existenciálnu drámu slúžiacu za vzor antickým tragédiám. Skrátka, máme tu klasické rockové trio bez módnych doplnkov. Prehistorické pudy lovcov mamutov rozpútané v zoologickej záhrade plnej letargických zverov. Miestami mám pocit, že dielo pôsobí ako seriál z produkcie HBO medzi „výpravnými“ slovenskými „tiežseriálmi“.

Tridsaťštyri minút koncentrovanej extázy vo mne budí túžbu pustiť si Blues Obituary ešte raz. Napriek tomu mu nechýba ani nota. Akýkoľvek bonus, nech je ako chce skvelý, by zničil dokonalú formu zážitku. Kedysi som napísal, že tento album má to, čo nazvem atmosférou. Na krátkom priestore oslovuje ducha a človek si uvedomuje, že stále je kvôli čomu žiť. Čo dodať?

Smrť, dane a Blues Obituary. Nemenné istoty v praxi.

1. B.D.D. 3:45
  2. Daze Of The Weak 4:00
  3. Times 5:15
  4. Mistreated 5:15
  5. Express Man 3:55
  6. Natchez Burning 4:35
  7. Light Was The Day 6:50

Tony McPhee: gitara, spev
Pete Cruickshank: basa
Ken Pustelnik: bicie

Blues Obituary Book Cover Blues Obituary
Groundhogs
blues rock
Liberty
1969
7

5 názorov na “Noc živých bluesových nekrológov”

1. Vďaka Tvojmu nadšeniu pre túto skupinu som sa dostal k jej tvorbe. Spomínam si, že pred pár rokmi som využil veľmi priaznivú ponuku v jednom e-shope a bez nejakého pátrania, špekulovania – ako za starých čias bez internetu, zakúpil trojdiskovú kompiláciu Thank Christ For The Groundhogs: The Liberty Years (1968-1972), ktorá obsahuje prvých 5 kompletných štúdiových albumov. Neľutujem ani cent!
    Hejkal, vďaka za recenzie a zoznámenie s Groundhogs!

2. Skupinu Groundhogs jsem poznal díky 5LP sampleru, kde její dvě skladby patřily spolu se skladbami kapel Hawkwind a Amon Duul II k těm, které jsem si z této kolekce nahrál, později jsem si nahrál jejich asi nejslavnější album Split. Hudba , kterou kapela produkuje je skvělá, ale to bych nesměl objevit Captain Beefheart & His Magic a Mothers Of Invention, tyhle kapely se usadily na mém pomyslném vrcholu a už to tak zůstalo. Díky za připomenutí výborné kapely, která se mi sice líbí, ale v mé sbírce nemá místo.