Nestrieľajte! Je tu Patto!

História je plná kapiel, ktoré hrali úžasnú muziku, v zostave sa nachádzali výrazné osobnosti, a predsa sa im nepodarilo komerčne uspieť. Klasický prípad je Patto, britská kapela rozkročená na pomedzí rocku a džezu. Za svojej existencie vydala tri albumy (pár koncertných a raritných nahrávok vyšlo v novom miléniu). Hold Your Fire z roka 1971 je druhý v poradí.

Mike Patto bol spevák, ktorý mohol byť svetový. Napokon, v 70. rokoch hral v uznávanej kapele Spooky Tooth. Okrem toho pôsobil aj v skupine Boxer a jeho služby využil aj samotný Alvin Lee. Žiaľ, jeho životná púť sa skončila 4. 3.1979, kedy podľahol leukémii. Jeho rockovo chripľavý prejav nemá konkurenciu. V Patto mu zdatne sekundovali aj ostatní hráči. Ollie Halsall (gitara) bol vynikajúci muzikant, napokon, hral nielen v skvelej formácii Tempest, ale spolupracoval aj s Robertom Frippom a Kevinom Ayersom. Ani on už nežije, 29.5.1992 podľahol infarktu. Rytmika Clive Griffiths (basa) a John Halsey (bicie) patrila aj v tých časoch, kedy sa ešte na nástroje naozaj invenčne hralo, k tým najlepším v Británii.

Album Hold Your Fire vyšiel na progresívnej značke Vertigo a osem skladieb prináša úžasnú zmes hard rocku a džez rocku. Prevládajú pomalšie skladby, tu rockové (You, You Point Your Finger), tam džezové (How’s Your Father). V prebudených kúskoch (Hold Your Fire, Tell Me Where You’ve Been, See You At The Dance Tonight…) sa gitarista vyblázni dosýta. V prípade Air Raid Shelter ide o čistokrvný náročný prerušované džez. Aj keď sa v ňom spieva, je to vlastne prehliadka muzikantskej zručnosti hudobníkov. A že sú omračujúce! A tak by sa dalo pokračovať.

Ozaj, na mojom CD (Repertoire digipak, 2004) sa nachádzajú aj tri bonusy. Ide o prevažne džezové improvizácie a meditácie (Beat The Drum, Bad News a Air Raid Shelter), priaznivcov tohto žánru isto potešia.

Hold Your Fire je vynikajúci album, muzika prelieta od rocku k džezu a v takejto kombinácii by ste ju inde hľadali márne. Nepodobá sa ničomu, čo vtedy hrali kapely ako Colosseum, Blood, Sweat & Tears alebo ktorákoľvek fusion veličina. Mám ju rád.

1. Hold Your Fire 8:04
  2. You, You Point Your Finger 4:33
  3. How’s Your Father 4:44
  4. See You At The Dance Tonight 4:55
  5. Give It All Away 4:09
  6. Air Raid Shelter 7:05
  7. Tell Me Where You’ve Been 3:48
  8. Magic Door 4:22

Mike Patto: spev
John Halsey: bicie
Ollie Halsall: gitara, klávesy, vokály
Clive Griffiths: basa, vokály

Hold Your Fire Book Cover Hold Your Fire
Patto
džez rock, hard rock
Vertigo
1971
8

3 názory na “Nestrieľajte! Je tu Patto!”

1. Díky za připomenutí výborné kapely a opravdu ojedinělého frontmana. Kde se objevil, to stálo za poslech. Škoda, že dnes jeho jméno moc lidí nezná, protože to byl kalibr typu Paula Rodgerse, Chrise Farlowea, a podobných.