Necronomicon núka tipy na samovraždu

Vlastnoručne vydaný album v počte 500 kusov? To neveští komerčný úspech. A veru, nemecká hardrocková kapela Necronomicon sa ho nedočkala. Jej debut Tips zum Selbstmord (1972) však stojí za pozornosť.

Kapela pochádzala z Aachenu. Založili ju traja kamaráti. Walter Sturm (gitara, spev), Norbert Breuer (gitara, spev) a Gerd Libber (basa). Strum hral v 60. rokoch v skupine Crickets, zvyšní dvaja menovaní zasa v Love of Tune. V lete 1970 sa spojili a spolu s bubeníkom Haraldom Bernhardom založili Necronomicon. Pôvod názvu fanúšikom diela H. P. Lovecrafta ozrejmovať netreba. Zakrátko sa pridal klávesák Fistus Dickmann a v roku 1971 vystriedal Libbera Detlev Hakenbeck. Kapela veselo coverovala Johna Mayalla, Pink Floyd, Ten Years After, Black Sabbath, Uriah HeepDeep Purple. Vlastné skladby tiež spievala po anglicky, dokonca chystala materiál na album, ktorý sa mal volať History of a planet. Avšak, Breuer začal zrazu písať texty v nemčine. Trápili ho klasické existenciálne obavy typu premnoženie, ničenie prírody, nespravodlivosť a násilie ľudského rodu. A aby mu rozumeli Nemci, ktorí nevedeli dobre po anglicky, zavrhol ostrovný mainstreamový jazyk rocku. Šesť skladieb nahrali v malom štúdiu v Kerkrade a nechali Carla Lindströma vylisovať 500 kusov platní. Obal sa rozkladal do tvaru kríža a grafiku nakreslil bubeník Bernhard. Album vznikol vďaka priateľovi Hubertovi Herwartzovi, ktorý zaplatil všetky náklady.

Album Tips zum Selbstmord kapele zaistil niekoľko zmienok v lokálnych médiách a kapela pokračovala ďalej. V roku 1973 vystriedal Dickmanna Dieter Ose a vrátil sa aj basgitarista Libber. Sturm sa načas pridal ku skupine Rufus Zuphall, ale v roku 1974 sa vrátil. Kapela sa rozpadla v roku 1976, ale vzápätí si jej meno prisvojila trojica Sturm, Ose a Bernhard. Spolu s basákom Berndom Opitzom pôsobili až do roka 1981. Spievali po anglicky a údajne existujú aj nejaké nevydané nahrávky z tohto obdobia. Okrem všakovakých pokútnych vydaní debutu vyšla v roku 1990 4 LP kompilácia nahrávok kapely z rokov 1971-1974, z ktorých časť je ako bonus zaradená na CD Tips zum Selbstmord od Garden Of Delight.

A práve toto CD vkladám do prehrávača, aby som o ňom niečo napísal. Hudba je to drsná, psychedelická. Gitarové šmirgľovanie hrá prím, v spevoch častokrát nejde o slová, ale o ujúkanie (toto je vypuklé aj v bonusových skladbách). V takej Requiem der Natur sú miestami pasáže scénickej muziky, akoby vypadli z westernov Sergia Leoneho, resp. im bol vzorom Ennio Morricone. Celkovo je muzika príjemne nepríjemná, nie, že by nebola melodická, ale náladou je zlovestná. Napokon, texty sa vyžívajú v bahne sebatrýznivej kritiky spoločnosti a ničenia prírody, nuž sa nemožno čudovať, že hudba má adekvátne vyznenie.

Drsná hardrocková muzika mi sedí, neprekáža mi ani pomerne zahuhlaný zvuk, nahrávka počuteľne vznikala na kolene. Skupina Necronomicon patrí k tým najzapadnutejším formáciám, ktoré je dnes možné už iba vyhrabať, oprášiť a vystaviť pre záujemcov.

1. Prolog 7:30
  2. Requiem der Natur 10:49
  3. Tips zum Selbstmord 4:45