Namachrované fusion zaznelo vo Švajčiarsku

Skupina The Eleventh House sa mi nikdy do uší nedostala. Otec síce básnil o tom, aké to bolo super, avšak nepamätám si, že by mal na platniach alebo na kazetách nejaký album (alebo som si ho len nikdy nepustil, ani neviem, obal mi je povedomý). Každopádne, album At Montreux sa zjavil v zozname najlepších koncertných nahrávok z pohľadu bicích v knihe P. Schenzera – Beat generation, nuž som to skonzultoval s otcom, ten potvrdil, že je to pecka, a tak som si v roku 2013 CD objednal a kúpil. Švajčiarsky Montreaux Jazz and Pop Festival je pojem, 4. júla 1974 na ňom vystúpil aj Larry Coryell so skupinou a vôbec sa nečudujem, že sa záznam podarilo vydupať a vydať, aj keď až v roku 1978, dávno po rozpade celej formácie.

Po krátkom uvedení frontmana otvorí záznam nádherná čistá gitarová kompozícia Improvisation on Villa Lobos prelude #4 in E Minor, ktorá dokazuje, že Larry je naozaj gitarový virtuóz. V skladbe Tamari sa pridá zvyšok muzikantov. Rozbalia klasické rýchlopalné fusion, ktoré totálne ovláda Coryell a jediný rovnocenný „protivník“ je mu Mouzon, ktorý bubnuje dokonalo. Viac k džezu inklinuje skladba Joyride, nechýba taký ten cool funky groove, koho by to prekvapovalo, všakže? Odkazy na kadečo sú samozrejmosťou, nájde sa napríklad Hendrix, ale hlavne je to súťaž o prvenstvo v odohraní počtu nôt za sekundu. Rasputin prenecháva priestor dychárovi, takže sa džezové vyznenie ešte viac prediera na povrch a ostane tam aj v skladbách Song For A New York Rainmaker a The Eleventh House Blues. Posledná menovaná skladba miestami skutočne predstavuje blues a je to bomba. Celkovo je tak tento koncert skôr jemnejší, než násilný počin.

At Montreux ma baví a ponúka mi možnosť voľby, keď niekedy túžim počúvať nejaké to fusion.

1. Introduction Larry Coryell 0:31
  2. Improvisation On Villa-Lobos (Prelude No 4 In E Minor) 3:19