Hard rock s dychovou sekciou? To môže napadnúť azda len Holanďanov.

Málo je toho známe o skvelej hard rockovej skupine Machine, ktorá pochádzala z Rotterdamu (Holandsko) a ostal po nej jediný eponymný album z roku 1970.

Na počiatku bola formácia Swinging Soul Machine, ktorá v roku 1969 vydala album Through The Eye, ale potom, čo sa od nej odčlenil Iwan Groeneveld, zmenila si meno na údernejšie Machine. Zostavu tvorili Martin Beeke (dychové nástroje), Francois Content (trombón, flauta), John Caljouw (spev), Mac Sell (gitara), Jan Warby (basa), Paul Vink (klávesy, vibrafón), Wim Warby (tenor saxofón, flauta), Jan Bliek (bicie) a Hans Kruger (saxofón). V roku 1970 vydala dva single (Lonesome Tree/Mohammed Street a Rainmaker/Say Goodbye To Your Friend) a eponymný album Machine, na ktorom predviedla rázny hard rock obohatený mohutnou dychovou sekciou, ktorá, a to je unikát, sa dosť stráni džezu a tvorí ďalšiu zvukovú hradbu nekompromisného rifovania. V domovine ho vydala firma Polydor, v USA sa zjavil pod hlavičkou Dwarf.

V roku 1972 zo skupiny postupne odišli Content (Windmill Orchestra), Sell (Heart), Vink (Twelve O’Clock), Bliek (Limousine) a Warbyovci (Tantalus). V roku 1973 sa skupina reformovala zásluhou Contenta a Wima Warbyho, doplnili ich Jaap Schoonhoven (gitara), Michel Marion (basa), Marc Holland (bicie), Nico Doorduyn (spev) a Andre de Wendt (spev, gitara). Táto zostava sa rozpadla v roku 1974.

Na cédečku sa album zjavil najprv na podozrivej značke Synton Archive Production (DWPD 2052), rok vydania neznámy. V roku 2011 vyšiel na značke Axis (AXCD 1013).

Machine (1970)

7 názorov na “Hard rock s dychovou sekciou? To môže napadnúť azda len Holanďanov.”

1. Po upozornění reakcí jsem si to pustil z YT, není to špatné. V té době existovalo několik známějších kapel s dechovou sekcí můžeme začít s Blood, Sweat & Tears, Chicago, Tower Of Power, If a zmiňovaní CCS. CCS se mi líbí hodně , když jsem si je tehdy nahrál tak mi kamarád, který mi to nahrával říkal hrajou tam čtyřicetiletí dědci (bylo nám -náct) a je to pecka, a taky byla, dříve jsem měl nahranou CCS II, kde úvodní skladba je Black Dog od Led Zeppelin, to provedení nemá chybu. Je pravda, že jejich hudba je více jazz, než hard rock.

2. Jenom doplním, že kombinovat hard rock s dechovou sekcí zcela jistě nenapadlo jen Holanďany.
    Ve Velké Británii existovala například skupina COLLECTIVE CONSCIOUSNESS SOCIETY, neboli CCS, pod vedením Alexise Kornera. Vydala tři alba, a stojí rozhodně za poslech, neboť předvedla vynikající muziku.
    Daly by se najít i jiné příklady.