Boj s vydavateľom

Keef Hartley patril k tým bubeníkom, ktorí sa presadili u niekoho známeho (John Mayall) a potom založili vlastný band, a teda dnes bude reč o hudobnej skupine Keef Hartley Band. Vybral som rovno jej najlepší album – The Battle Of North West Six (1969).

To, že bol bubeník, som nespomenul len tak. Po vzore džezmenov za bicími nástrojmi sa táto forma kapelníka úspešne etablovala aj v rockovej muzike a mne, amatérskemu bubeníkovi, je to nesmierne sympatické. Hartley hral v 60. rokoch s Johnom Mayallom, prezývaným tiež „otec britského blues“. To nebola zlá východisková pozícia pre sólovú tvorbu. Stačilo málo. Pohádať sa. Kebyže človek hľadá rok, ktorý by definoval Keef Hartley Band, navrhol by som 1969. Kapela vystúpila na Woodstocku a nahrala dva albumy. Debutový Halfbreed a po ňom aj The Battle Of North West Six.

Na dýchavičný blues i džez rock som si zvykal pomerne dlho. Dnes naň nedám dopustiť! Album The Battle Of North West Six naznačuje neľahký boj s nahrávacou spoločnosťou Decca (jej štúdiá sídlili v Londýne, vo West Hampsteade, na North West 6), kedy museli nahrávať na rôznych poschodiach a viac času trávili behaním po schodoch ako v nahrávacej miestnosti. Nachádza sa na ňom desať skladieb.

Album začne parádnym gitarovým škrípaním, bluesrockeri si v „džemovačke“  The Dansette Kid – Hartley Jam For Bread prídu na svoje. Ono, na svoje si budú prichádzať aj v ďalších skladbách (Me And My Woman, Tadpole). Sem-tam sa prihlási o slovo pokojnejšia džezová nálada (Don’t Give Up, Hickory) alebo iný typ slaďáčika (Wainting Around, Believe In You). Zaujímavé je, že hoci ide o britskú kapelu, jej príklon k americkej muzike je nadštandardný. Ako južanský rock podľa vzoru The Allman Brothers Band (Don’t Be Afraid, Not Foolish, Not Wise), tak country blues (Poor Mabel (You’re Just Like Me)) by sa na Divokom Západe stratili bez stopy.

Na albume sa podieľali štrnásti hudobníci, ich priama účasť sa dá odvodiť len z útržkovitých informácií z pôvodného vydania a z bookletu reedície na CD. Kde je to preukázateľne doložené, uvádzam skladby, v ktorých hostia hrali. Nikde však nie je uvedené, že niektorí hráči si nemohli zahrať aj v iných skladbách (okrem Taylora, jeho gitara je len a iba v záverečnej skladbe). Okrem jednej coververzie (Me And My Woman) všetky skladby zložila kapela samotná. Z právnych dôvodov sa ako autor skladieb uvádza aj Fiona Hewitson, čo je vlastne meno manželky Millera Andersona za slobodna. Použil ho, pretože bol zmluvne viazaný inde. Keď už sme pri pseudonymoch, hosťujúci gitarista Spit James sa v realite volal (zomrel v roku 2017) Ian Cruickshank. Ono, zo zostavy už nežije viacero hudobníkov, Hartley (2011), Thain (1975), Beckett (2010), Barbara Thompson (2018) a Warleigh (2015). Azda som niekoho neopomenul.

Pokiaľ si pozeráte mená v zostave a máte povedomie o významných muzikantoch rockovej éry 60. a 70. rokov, rýchlo prídete na to, že je tam viacero naozaj špičkových mien. Hardrockeri sa určite nadšene pristavia pri Thainovi, ktorý sa preslávil v Uriah Heep a tragicky zahynul ako dvadsaťsedemročný. Ale aj džezmeni a priaznivci blues si nájdu „tých svojich“.

Pokiaľ máte radi dychovú sekciu v rockovom bande, s Keef Hartley Bandom nešliapnete vedľa. The Battle Of North West Six mám z celej tvorby kapely najradšej. Pôsobí neuveriteľne sviežo, niečo ako vyprážaný rezeň po mesačnom konzumovaní sójových výrobkov. Briti znejúci ako nefalšovaní Američania, čo dodať.

1. The Dansette Kid – Hartley Jam For Bread 4:04
  2. Don’t Give Up 4:07
  3. Me And My Woman 4:27
  4. Hickory 2:49
  5. Don’t Be Afraid 4:28
  6. Not Foolish, Not Wise 4:00
  7. Waiting Around 2:29
  8. Tadpole 7:04
  9. Poor Mabel (You’re Just Like Me) 3:11
  10. Believe In You 5:24

Keef Hartley: bicie, perkusie
Miller Anderson: spev, gitara
Henry Lowther: trubka, lesný roh, husle, dychové aranžmány
Jim Jewell: tenor saxofón
Gary Thain: basa
Spit James: gitara (1, 5)
Mick Weaver: organ, piano, perkusie (1, 8)
Mike Davis: trubka (3)
Henry Beckett: trubka, lesný roh (2, 10)
Lynn Dobson: tenor saxofón, flauta (4)
Chris Mercer: tenor saxofón
Barbara Thompson: barytón saxofón, flauta (4)
Ray Warleigh: flauta (4)
Mick Taylor: gitara (10)

The Battle Of North West Six Book Cover The Battle Of North West Six
Keef Hartley Band
blues rock, brass rock
Deram
1969
10

2 názory na “Boj s vydavateľom”

1. Jeden z mojich najobľúbenejších albumov vôbec od jednej z mojich najobľúbenejších kapiel/interpretov vôbec – ako inak by som mal napísať, že Keef Hartley Band jednoducho milujem?!

Pekná recenzia, ktorú som si s chuťou prečítal. Áno, okrem parádneho blues rocku je tu aj južanský rock po vzore Allman Brothers Band, až na to, že allmanovci a spol. vydali svoj južanský album až v ďalšom roku – a pozor, to nie je rýpnutie si do recenzenta – samému mi chodia takéto myšlienky hlavou, keď tento album počúvam!