Kahvas Jute – Wide Open, 1971

Austrália je krajina, ktorá ma láka. Fauna sa vyznačuje jedinečnými formami, ktoré na iných svetadieloch nevidno, nažíva si tu potešiteľné množstvo jedovatých zvierat a v neposlednom rade sa tam vyskytujú tvrdé rockové kapely, aké je radosť spoznávať. Kahvas Jute im hrdo stojí v čele.

Zostava je klasická, gitara-basa-bicie a ešte jedna gitara, aby sa nepovedalo. Iste, z prezentovaných „mien“ sa azda každý pristaví predovšetkým pri Bobovi Daisleym, veď je to notoricky známy veterán a spolupracovník azda nadpolovičnej väčšiny rockových legiend od druhej polovice 70. rokov. Na albume Wide Open ukazuje, že mu to šlo už zamladi. Nie je na to, našťastie, sám.

Hneď úvodná skladba Free ukazuje, že kapela má nadostač presvedčivých muzikantov. Rozmanité pletivo gitár sprevádza príjemný spev, pesnička sa počúva „sama“. Nádherne „screamovaná“ vypaľovačka Odyssey má všetko, čo má parádnica mať. Plus je tu naozaj nestriedma basová linka, ktorá sa s každým tónom mazná s chuťou hedonistu. Jack Bruce by mal radosť! Up There vnáša do deja trošku toho clivého melodického čohosi, čo sa nedá nemať rado a inštrumentálna „shuffle“ eskapáda tiež stojí za hriech. Osobne som namäkko z parádnej hardrockovej nádielky zvanej She’s So Hard To Shake. Keď som ju prvý raz počul, takmer som odpadol. Gitary vyšívajú, rytmika buráca, spevák buráca… Všetko prebíja Daisley, ktorého basa pripomína vlnobitie na rozbúrenom mori a vydržal by som sa v nej topiť hádam aj večnosť! Nečudo, že jej chalani zverili aj sólové vstupy. Hravá záležitosť Vikings je nositeľkou dobrej nálady, akustická náladovka Steps Of Time nezaostáva, navyše sa miestami celkom pekne rozkokoší. Krehká melodická tortička k zahryznutiu, Twenty Three, vôbec neznie ostýchavo, v smrtiacom gitarovom sóle by sa dali vystopovať všetky jedy, čo ich austrálska fauna pobrala. A aby toho nebolo málo, bubeník si vyskúša klasické dobové sólo, ktoré veru nie je zlé. Úvodná meditatívna nádhera skladby Ascend vhupne do bluesovej pohodičky, radosť počúvať. A máme tu finále. Deväťminútová hardrocková smršť Parade Of Fools sa slovami nedá opísať, treba ju počuť! Každopádne neodporúčam túto skladbu tým, čo majú sóla za prekonané. „Hrozne“ by trpeli.

CD vydanie z roku 2006 od Aztec Music disponuje aj päticou bonusových skladieb. A veru albumu neostali nič dlžné! Pocta Cream Politician sa „logicky“ pýtala už dávno, poteší aj výskyt oboch bohorovných nárezov She’s So Hard To Shake i Parade Of Fools. Kahvas Jute je aj v seniorskom období uragánom, na ktorý sa oplatí zájsť naživo!

Kahvas Jute a album Wide Open, to je austrálska definícia hard rocku, za akú by sa nehanbil ani najprísnejší tvorca hudobných výkladových slovníkov. Mám tieto „creamovské“ kapely rád, je to skrátka muzika „zo starej školy“. Paráda! Nebudem ďaleko od pravdy, keď vyhlásim, že ide o jeden z najlepších “zabudnutých” klenotov rockovej histórie.

1. Free 5:13
  2. Odyssey 3:59
  3. Up There 2:49