Vykúpenie Bonamassu

Joe Bonamassa je aktuálne číslo jedna medzi gitarovými hviezdami na pomedzí blues a hard rocku. Čerstvá novinka Redemption sa o tom pokúša presvedčiť každým tónom.

Tento Newyorčan sa na scéne potáca od 90. rokov minulého storočia (napr. skupina Bloodline a jej album z roku 1994), okrem sólovej tvorby (debutoval albumom A New Day Yesterday v roku 2000) sa do povedomia zapísal hardrockovou superskupinou Black Country Communion a nemenej populárne sú aj jeho diela so speváčkou Beth Hart. Osobne mám k nemu vcelku vlažný vzťah. Dlho mi prišiel ako komerčák, čo chce pozdvihnúť blues na úroveň dojnej kravy. Časom sa vyprofiloval na suverénneho kráľa moderného blues rocku. Jeho diskografia je početná, spolu s koncertmi ich má na svedomí pár desiatok diel, ale na každom je len pár skladieb, ktoré sú naozaj výnimočné. Inak ide o profi remeslo s (pre mňa) absenciou niečoho prirodzeného. Bonamassa má ten (zlo)zvyk, že nevie selektovať a vydáva toho naozaj na mraky. Už dlhšie jeho tvorbu skôr ignorujem než adorujem, posledné dva albumy však majú niečo do seba.

Akonáhle bubeník odbúcha intro k Rock And Roll od Led Zeppelin, aby sa z toho vykľula skladba Evil Mama, je jasné, že sme doma. Bonamassa hrá, čo vie. Bluesrock šmrncnutý tu dychmi (Pick Up The Pieces), tam nekonečnými gitarovými sólami. Občas vezme do ruky akustiku a odspieva si melancholickú ospalku typu Stronger Now In Broken Places. Nálady strieda častejšie než priemerná žena, nuž si užijete dosýta rýchlych i pomalších skladieb, všetky sú z jeho autorskej dielne, čo poteší. Oproti minulému štúdiovému albumu Blues Of Desperation je tento, paradoxne, o chlp bluesovejší. Osobne sa mi najviac páčia posadené tvrdé kúsky typu Molly O alebo nemenej podmanivé pochmúrne balady ako Self-Inflicted Wounds.

Kapela je už pár rokov stabilná, zostava Bonamassa (spev, gitary), Anton Fig (bicie, perkusie), Michael Rhodes (basa) a Reese Wynans (organ, piano) je obohatená o kopu hostí, aj tí však na Bonamassových albumoch oxidujú pravidelne (trio vokalistiek, dychári atď). Zaujímavé je, že na viacerých skladbách využil dvojicu gitaristov Kennyho Greenberga a Douga Lancia, čím sa blíži až „južanskej“ zostave. A južarinu z niektorých skladieb naozaj cítiť (The Ghost Of Macon Jones).

Zdalo by sa, že ide o bezchybné dielo. Avšak, niekedy zahapruje formálna stránka. Zmienim sa preto osobitne o jednej z najfušerskejších limitiek v podobe digibooku s podtitulom „limited edition deluxe version“, akú som kedy držal v ruke. Na prvý pohľad je všetko ako má byť. Knižka s vloženým cédečkom obsahuje texty, zostavy a veľkú obrazovú galériu Bonamassových gitár, ktorými sa často a rád chváli. Akurát, že keď už vyťahuje prachy za extra vydania, mohol by si urobiť korekciu textov na obale. Ak „deluxe“ znamená, že zoznam skladieb obsahuje dve s poradovým číslom 12 (zadná strana obalu) a na chrbte knihy bude ako interpret uvedený Joe Bonamass, tak amen tma. Preto, ak netúžite po fotkách gitár, ktorých si z webu stiahnete za pár sekúnd desiatky, pokojne sa tejto šuntovej deluxke vyhnite.

Inak je Redemption výborný bluesrockový album, Bonamassov štandard, skrátka, príjemná muzika, ktorá už lepšia nebude (a azda ani horšia).

1. Evil Mama 5:29
  2. King Bee Shakedown 4:22