Piesne z lesa, srdce plesá

Jethro Tull. Jedinečná kapela, jedinečná muzika. Jedinečnosťou sa zaklínajú mnohí umelci, ale tí, ktorí ju majú od narodenia, to spravidla robiť nemusia. Počas svojej kariéry zoskupenie okolo Iana Andersona prešlo mnohými hudobnými premenami, ale vždy si zachovalo jasne rozpoznateľnú tvár, tvar a atmosféru, ktorú možno napodobiť, ale nie prekonať. Songs From The Wood (1977) predstavuje jeden takýto míľnik.

Ku kapele som mal vrúcny vzťah prakticky odjakživa, album Benefit mi hral v zárodku mojej muzikantskej kariéry a nebudem priveľmi preháňať, keď priznám, že originálnejších rockových formácií tento svet sotva nosil viac, ako pripúšťa štatistická odchýlka. Už v roku 1997 (17.6., aby som bol presný) som sa na nich vybral do Banskej Bystrice, koncert mám v živej pamäti, kvôli počasiu ho presunuli z amfiteátra (tuším – toľko k pamäti) do haly a zvuku to veru neprospelo. Predkapelou bola Dorian Gray, to len tak na okraj. V roku 2004 som si to zopakoval v Bratislave (23.5.), Incheba bola plná a koncert to bol nesmierne vydarený. Inými slovami, je to srdcovka.

V 70. rokoch bola kapela na vrchole a vydala hneď niekoľko svetových albumov, bez ktorých by učebnice hudobnej histórie prišli o veľký kus obsahu. Songs From The Wood je základným učivom v kategórii artrockovej muziky s britským folkom. S dôrazom na rock. Neveríte?

Kapela v tej dobe prišla s novinkou v zostave. Už na minulom albume sa uviedol basgitarista z Carmen, John Glascock, na tomto pribudol dlhoročný spolupracovník kapely, klávesák a skladateľ David Palmer. Výsledkom bol výrazne obohatený koncertný zvuk kapely, predsa len, s dvomi klávesákmi sa dalo čo-to navymýšľať. Pred albumom vyšlo EP so štyrmi skladbami (Ring Out Solstice Bells/March The Mad Scientist/A Christmas Song/Pan Dance), pôvodný plán bol, že pôjde o čisto nealbumovú záležitosť, relatívny úspech však prvú skladbu katapultoval na album. Ostatné si užili slávu v rôznych boxsetoch a bonusoch na reedíciách.

Samotný album obsahuje deväť skladieb a nemá slabého miesta! Folk je prítomný skôr v námetoch skladieb, než v samotnej hudbe. Zvláštnu „krajinnú“ náladu však muzika miestami núka s vervou priamo voleného prezidentského kandidáta pospolitej volebnej obci. Titulná skladba je jednou z najvydarenejších hardrockových peciek, ktoré sa tvária artovo, čo poznám. Deje sa v nej toľko, až mám pocit, že v súčasnom Hollywoode by potrebovali cca tridsať celovečerných veľkofilmov, aby dosiahli čo len polovičný počet zvratov. Spomínané folkové nálady naplno prepukajú v akusticky podfarbených skladbách ako Jack-In-The Green, Cup Of Wonder , Velvet Green, či The Whistler, a tiež v ráznejších kúskoch typu Ring Out Solstice Bells alebo Fire At Midnight. Hoci si ich užívam mierou nechávajúcou Hedonistov v kilometrovom závese, predsa len sa najviac bahním v hardrockovo podfarbených veciach ako Hunting Girl. Samostatnou kapitolou je skladba Pibroch (Cap In Hand). Ide o ťaživú rockovú skladbu, miestami melancholicky bôľnu, zväčša však znepokojivú a hutnú.

Ako sa píše v knihe Malé dějiny Jethro Tull – Prvních třicet let od Davida Reesa, kapela sa v tej dobe vrátila do Británie, lebo, slovami frontmana Andersona: „Prešla nás chuť skrývať sa ako daňoví exulanti vo Švajčiarsku.“ Ba čo viac, Anderson sa oženil, kúpil dom, narodilo sa mu dieťa, nuž bol v tom čase evidentne spokojný. Až tak, že na Songs From The Woods chýba obligátna sociálna kritika a nemenej tradičný hnev. Po rokoch sa zveril, že to je jeho najväčšia chyba. Z pozície poslucháča mi to tak nepripadá. Samozrejme, v roku 1977 sa začala zmáhať punková vlna, Jethro Tull bola priam výstavná skupina náročnej muziky, do ktorej sa dalo kopnúť. Našťastie, je to história a s muzikou ako takou nemá nič spoločné.

Songs From The Woods je majstrovské dielo rockovej hudby a mám ho nesmierne rád. Zložitá muzika hraná tak, že znie ľahko a prístupne. Čo dodať? Nič!

P.S. Čo sa týka remastrovaného cédečka z roka 2003, hardrockový bonus Beltane mám rád a Velvet Green z vysielania BBC neurazí.

1. Songs From The Wood 4:52
2. Jack-in-the-Green 2:27
3. Cup Of Wonder 4:30
4. Hunting Girl 5:11
5. Ring Out Solstice Bells 3:43
6. Velvet Green 6:03
7. The Whistler 3:30
8. Pibroch (Cup In Hand) 8:35
9. Fire At Midnight 2:26

Ian Anderson: spev, flauta, ak. gitara, mandolína, píšťaly, činely
Martin Barre: el. gitara, lutna
John Evan: piano, organ, sytezátor
David Palmer: piano, prenosný píšťalový organ, syntezátor
John Glascock: basa, vokály
Barriemore Barlow: bicie, marimba, zvony, zvonkohra, naqareh, tabor

Songs From The Wood Book Cover Songs From The Wood
Jethro Tull
Art rock
Chrysalis
1977
9

6 názorov na “Piesne z lesa, srdce plesá”

1. Jethro Tull jsem si po deskách Benefit, Stand Up a Thick As A Brick okamžitě zamiloval, ale když vydal War Child, tak nastal u mě odklon od této kapely. Když vydal Songs From The Wood, tak jsem se ke kapele vrátil. Ještě Heavy Horses je skvělé, ale potom už to stojí za ……. Desky Under Wraps a dále se nedají poslouchat, alespoň já to nedávám. Díky za upozornění na výročí vydání, tuším, že loni vyšel Wilsonův remaster k 40. výročí vydání desky.

1. Mám to podobně do Broadsword and the Beast se mi jejich desky víceméně líbí a platí pro ně to co napsal v melodii Jiří Černý: “desky Jethro Tull jsou jako knihy, které se na rozdíl od časopisů nevyhazují, ale čtou znovu”.

2. Jethro Tull toho vydali opravdu spoustu a ani mě ne všechno sedne, ale Songs From The Wood mám rád. Většina těch melodií je nakažlivejch a líbí se mi aj ty pečlivě sezpívané vokály a střídmej, semiakustickej doprovod. Fasa a klasa.