James Gang

Keď sa povie USA a hardrock, väčšinou sa poukazuje na to, že Veľká Británia bola v tomto smere ďaleko zdatnejšia, nápaditejšia, originálnejšia a kvalitnejšia. Stačí menovať Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep a pod. Ale každé pravidlo má svoje výnimky. James Gang bola vynikajúca skupina, ktorá hlavne v období s gitaristom Joeom Walshom v pohode naplnila hore spomínané atribúty skupín z ostrovov.

Vznikla niekedy v roku 1966 v zostave Greg Grandillo (gitara), Ronnie Silverman (gitara), Tom Kriss (basa, perkusie, spev), Jimmy Fox (bicie, perkusie, klávesy, gitara, spev) a Phil Giallombardo (klávesy, spev). Počas nasledujúcich rokov sa v nej vystriedalo viacero hudobníkov, napríklad Dennis Chandler, Bill Jerric, Glenn Schwartz (všetko gitara). Zostava sa napokon ustálila v klasickej rockovej „trojke“ v zložení Fox, Kriss a Joe Walsh (gitara, spev, klávesy) a mohlo sa ísť do štúdia.

V roku 1969 vychádza prvý album skupiny s názvom Yer album. Obsahuje mix vlastných a prevzatých skladieb, doplnených o krátke „divné“ vsuvky. Hudobne je to neviazaný hard-psychedelic rock plný inštrumentálnych improvizácií. Už tu sa ukázalo, že bubeník je skvelý, gitarista talentovaný a basák zdatný, hoci skupinu opúšťa a náhradníkom sa stal Dale Peters, čím sa skupina, aj keď o tom nevedela, vykryštalizovala do klasickej zostavy. V tom istom roku si kapela zahrá (ešte s Krissom) vo westerne Zachariah, ktorý má premiéru o dva roky neskôr.

V roku 1970 vychádza majstrovské dielo Rides Again (na obale platne je výzva, aby sa album púšťal nahlas). Po voľnej forme z debutu niet ani stopy, vyhraté nápadité skladby plné majstrovských a originálnych postupov sa v prvej polovici albumu dajú prirovnať k tomu najlepšiemu z hardrocku. Geniálna je krátka inštrumentálka Asshtonpark. Skladba Bomber pôvodne nemohla mať v sebe zakomponovanú pasáž Ravelovho Bolera, tá sa objavila až na remastrovaných CD. Druhá polovica albumu je pokojná a viac akustická, avšak neskutočne krásna. V roku 1971 vychádza tretí album s názvom Thirds a znamená koniec klasickej zostavy. Album je pokojnejší než predchádzajúci, ale stále slušný. Úvodná skladba je výborná, chvíľku tam dokonca bubeník hrá iba s jednou paličkou. V tom istom roku vychádza Live in Concert, čo je dodnes jedna z najlepších živých nahrávok rockovej hudby. Surová, drsná, perfektná… Joe Walsh následne odchádza na sólovú dráhu a potom hrá napríklad s Eagles.

Nahradiť výraznú osobnosť nebýva ľahké, za jedného prichádzajú dvaja, gitarista Domenic Troiano a spevák Roy Kenner. Výsledkom boli dva albumy z roku 1972, Straight shooter a Passin’ thru. Dodnes sú prijímané dosť rozpačito, ale hlavne Passin’ thru je krásny pokojný album plný kvákadla, sofistikovaných bicích a výraznej basy. Oproti Walshovmu obdobiu je badať výrazný príklon k americkej hudbe (country Run run run). Troiano sa následne porúčal do Kanady a posilnil rady formácie Guess Who.

Prichádza ďalšia gitarová osobnosť – Tommy Bolin. Deep Purple, sólová kariéra, Zephyr, Billy Cobham, čo dodať. V roku 1973 vyšla kapele výborná doska Bang. O rok neskôr však album Miami vyhrotí vzťahy v skupine, Bolin sa sťažuje na obmedzujúce pomery v „Gangu“ a odchádza. Samotný album je celkom dobrý a stojí za vypočutie. Zo zostavy sa vytráca aj Roy Kenner.

Náhradou za dezertérov sa stáva dvojica  Bubba Keith (gitara, spev) a Richard Shack (gitara, spev). V roku 1975 vychádza album Newborn a je to dobrá rocková doska. Earthshaker je vynikajúca tvrdá skladba, celý album je fajnový. Napriek rockovej priamočiarosti je album prijatý vlažne, takže sa zostava opäť transformuje. Namiesto posledných dvoch menovaných sa navrátil Phil Giallombardo a pridali sa aj Bob Webb (gitara, spev) a perkusionista Nelson Flaco Pedron. Album Jesse Come Home je pomerne slabý, niet sa čo čudovať, že skupina počiatkom roku 1977 končí.

Ale 90-te roky priniesli na vlne reunionov aj klasickú zostavu Walsh, Peters, Fox. Medzi rokmi 1996 a 1999 odohrali niekoľko koncertov (okrem iného aj pre Billa Clintona, ktorý je ich obrovským fanúšikom). Kapela vystúpila naživo aj v roku 2006 a v roku 2012 sa dokonca začali práce na novom albume, ktoré však dodnes neboli realizované.

(pôvodne uverejnené na Progboarde, upravené 2/2016)

1. Yer Album (1969)
  2. Rides Again (1970)