Iron Butterfly with Pinera & Rhino – Metamorphosis, 1970

Niektoré kapely to majú ťažké. Najmä, keď sa im všetko podstatné podarí vyjadriť hneď na prvých albumoch. Do toho si započítajme zmeny v personálnom obsadení a je jasné, že opatrnosť je na mieste. V prípade albumu Metamorphosis to však, našťastie, žiadne škodlivé následky nezanechalo.

Album sa honosí dvomi novými gitaristami, ktorých maličkosti sa dostali aj na obal. Album je v podstate pesničkový a oproti predchádzajúcim dielam plným temných nálad prináša prekvapivú mieru bezstarostnej nálady.

Pár zvukových stonov nazvaných Free Flight uvedie posadenú hardrockovú pecku New Day. Americký hardrock v esenciálnej podobe nikdy neznel lepšie! Iron Butterfly bola nesporne žánrotvorná kapela a tvrdý rock jej šiel lepšie, než Rusku globálna politika. Jemne rozkolísaná skladba Shady Lady neurazí, okrem iného dokazuje, že kapela mala pomalšie posadené skladby v malíčku. Emočné spektrum od pohody k majestátnym scénam požadujúcim minimálne Oscara za srdcervúce prevedenie je samozrejmosťou. Shady Lady nevybočuje z vytýčenej trasy lemovanej príjemnými rockovými pesničkami. Best Years Of Your Life má miestami až frenetický nádych, speváci revú a nástroje kvília, radosť počúvať. Čas na baladu vyplní krehká skladba Slower Than Guns, pretože sa blíži Stone Believer. To je už tradične spevná záležitosť a dobrú náladu šíri s vervou tureckých občanov túžiacich po voľnom pohybe krajinami Európskej únie. Soldier In Our Town je ďalšia pomalá skladba, ktorá má úžasne chytľavú melancholickú atmosféru, pritom z nej cítiť tvrdosť vyzývajúcu diamant na férovku. Najväčšiu zásluhu na tom má chripľavý hlas. Rázna záležitosť Easy Rider (Let The Wind Pay The Way) poteší najmä priaznivcov nekompromisného hrmotu. A tá „slajdová“ gitara nemá chybu! So skladbou In-A-Gadda-Da-Vida si kapela vydláždila cestu k nesmrteľnosti, pričom zároveň zvládla zapratať celú jednu stranu platne a nemusela sa preto babrať s kopou skladieb. Obdobne sa na tomto albume nachádza bluesová (i psychedelická) „dlháňka“ Butterfly Bleu, aby si hudobníci, najmä gitaristi, dosýta zahrali. Čo Vám poviem, necelá štvrťhodinka uplynie až nechutne rýchlo.

Metamorphosis je výborný album, ktorý si v obľúbenosti radím na čestné druhé miesto po debute.

1. Free Flight 0:40
  2. New Day 3:08