I Teoremi – talianska rachotiaca jednohubka

Rímska hardrocková skupina I Teoremi sa do povedomia hudby milujúcej verejnosti zapísala, ako to už s odstupom štyridsiatich a čosi rokov býva, okrajovo.

Vznikla koncom 60. rokov a pôvodne v nej hral Gabriele Calano (gitara, spev), Aldo Bellanova (basa, flauta, spev), Claudio Mastracci (bicie) a akýsi klávesák. Čoskoro sa pridal Tito Gallo (spev, harmonika) zo skupiny Diapason a nasledoval ho Stefano Sabatini (klávesy) z Free Love. Pre malú značku Polaris sa jej podarilo nahrať singel Sognare/Tutte le cose, pričom v zostave už pôsobil Mario Schilirò (gitara) namiesto Calanoa a fuč bol aj Sabatini. Skladba Sognare vyšla aj na spoločnom promo singli so skladbou Maora Teaniho.

V roku 1972 jej vyšiel jediný album kapely, I Teoremi, na ktorom už namiesto Galla spieval Vincenzo Massetti prezývaný Lord Enzo. Chlapík pochádzal z Neapolu, kde úspešne muzicíroval už v 60. rokoch. Podľa prezentovanej surovej hudby človek ľahko nadobudne dojem, že najvýraznejším hudobníkom z kvarteta bol basák Bellanova, ktorý dominuje celému dielu.

Lord Enzo sa venoval sólovej kariére už v 60. rokoch, po rozpade I Teoremi sa odsťahoval do Thajska, kde spieva hádam doteraz, ak náhodou nezomrel. Bellanova pôsobil v skupine Samadhi, Mastracci zasa v Il Punto a neskôr hral v televíznych orchestroch a s kadekým. Schilirò spolupracoval s viacerými významnými talianskymi interpretmi, ako sú napríklad Antonello Venditti alebo Zucchero. A vôbec, stal sa jedným z najznámejších talianskych gitaristov, pôsobil ako úspešný štúdiový hráč. Zahral si s Ericom Claptonom, Brianom Mayom, Paulom Youngom alebo Steve Winwoodom.

Pôvodná platňa je ťažká rarita, na CD sa album zjavil vďaka talianskej značke Vinyl Magic v roku 1993 a vďaka Akarme aj v roku 1999. V roku 2011 vyšiel aj v Japonsku (na značke Belle Antique).

1. I Teoremi (1972)

4 názory na “I Teoremi – talianska rachotiaca jednohubka”

1. Viem, že si mi v minulosti odporučil niekoľko hardrockových skupín (albumov) z Talianska a I Teoremi bola medzi nimi. Veľmi som sa tejto scéne, až na pár výnimiek, nevenoval. Pokúsim sa to napraviť. Vďaka za profil!

1. Dlhujem Ti nejaké vyjadrenie. Len v krátkosti; pred týždňom mi kamarát prepojil domácu aparatúru na Spotify, tak si tie talianske perličky vychutnávam naplno. Leto v plnom prúde, okná dokorán, takže už boli aj nejaké poznámky od susedov, ale snáď to so mnou do skončenia horúčav vydržia. A I Teoremi? Výborný rachot – vďaka!