Svätá mágia Grahama Bonda

Graham Bond je jednou z najvýznamnejších osobností britskej hudobnej scény, ktorá by bez neho počiatkom 60. rokov azda ani nevošla do svojej slávnej rhythm & bluesovej fázy. Potom, čo dal svetu viacerých velikánov vďaka Graham Bond Organisation (Jack Bruce, Ginger Baker, Jon Hiseman, Dick Heckstall-Smith, John McLaughlin), hral s kadekým a dokonca začal vydávať sólové albumy. Ako vianočný počin Holy Magick z konca roka 1970.

Nakoľko bol silne ezotericky založený, je toto dielo výsledkom „ťažkého“ okultizmu. Ako veľmi, ukazuje hneď prvá dvadsaťtri minútová suita s nekonečným názvom (nazvem ju skrátene Meditation). Graham Bond sa rozhodol, že natočí niečo ako okultistickú seansu. V štúdiu načarbal na podlahu pentagram a nútil hudobníkov, aby v ňom stáli v závislosti od znamenia, v ktorom sa narodili. Kto nechcel, dostal neokultistickú odpoveď: „Ja platím, takže budeš stáť, kde ti poviem!“ Samozrejmosťou bol provizórny oltár so sviečkami a tak ďalej. Čo z toho vzniklo? Na dychoch postavený rock s množstvom viacvrstevných vokálov (spevácka sekcia bola zložená z dvoch mužských a dvoch ženských hlasov). Mágia sa v podaní Bondovej mysle evidentne zhmotňovala ako psychedelický repetitívny recitál podporený mierne „halúzkovitou“ hudobnou vsuvkou. Občas v tom počuť džez, takže aj keď sa Bond zadúšal, že mu ide o západné mýty, černošské kúzlo v hudbe potlačiť nedokázal. Medzi nami, mne je celá táto významová zložka vcelku ľahostajná, ide mi o zážitky z hudby a tie sú tu rozhodne zastúpené mohutne. Keď mám na tento album náladu, tak ho beriem bez výnimky, aj s tým meditatívnym zariekaním.

Najlepšou skladbou je pre mňa ťažkotonážne blues Return of Arthur. Tesne za ním sa umiestnil temný a tvrďácky opus The Magician. Pokojnejšie blues The Judgement má tú vlastnosť, že je na albume správne zaradené. Pôsobí ako relaxačná vsuvka v celom tom ťažení. Vôbec je druhá strana platne venovaná blues, melodicky podliezavá My Archangel Mikael príjemne ukončí niečo, čo začalo značne podivne.

Repertoire prifarilo k Limited Edition vydaniu singel Water Water/12 Gates To The City, takže na záver si vždy vypočujem správnu bluesrockovú ťažobu a aj kúsok z úvodnej Meditation.

Ak si človek odmyslí celý ten humbug okolo nadprirodzena (a úprimne, to, čo je nad prirodzením, ma až tak veľmi neláka), dostane hutnú dávku džez-blues-psych rocku založenú na dychoch a klávesoch a to mi šmakuje. Vyskúšajte, možno vás Graham Bond osloví.

(upravené, pôvodne zverejnené na progboarde)

Skladby:

  1. Meditation Aumgn, The Qabalistic Cross, The Word of Aeon, Invocation to the Light, The Pentagram Ritual, Qabalistic Cross, Hymn of Praise, 12 Gates to the City, The Holy Words Iao Sabao, Aquarius Mantra (in Egyptian), Enochian (Atlantean) Call, Abrahadabra the Word of the Aeon, Praise “City of Light“, The Qabalistic Cross Augmn 23:09
  2. Return of Arthur 5:04
  3. The Magician 4:02
  4. The Judgement 4:44
  5. My Archangel Mikael 4:08

Zostava:
Graham Bond: akustický a elektrický alt saxofón (1), spev, organ, piano (4)
Victor Brox: el. piano, piano, tibetský dhong, pocket cornet, euphonium, vokály
Rick Gretch: basa (1)
Kevin Stacey: gitara (1)
Diane Stewart: vokály, gong (1)
Big Pete Bailey: perkusie
Aliki Ashman: vokály (1)
John Gross: tenor saxofón
Keith Bailey: bicie (1, 5)
Alex Dmochowski: basa (1-4)
Steve York: basa (5)
Godfrey McIean: bicie (2-4)
Jerry Salisbury: cornet (2-5)
Annette Brox: vokály (2-5)

Holy Magick Book Cover Holy Magick
Graham Bond
jazz rock, blues rock
Vertigo
1970
LP, CD
5

Pridaj komentár