GONG – Flying Teapot (1973)

Máme tu další pokračování ufounské ságy z rádia Gnome, s podtitulem Radio Gnome Invisible Part 1. Tímto albem jest zahájena trojdílná série, která nás provede dobrodružstvími mimozemské létající konvice.Jak praví informace na CD: „Rádio Gnome je záležitost pirátského telepatického vysílání, které vychází z létající čajové konvice, přicházející z planety Gong. Ta přistává v zemi Tibet…”, a tak dále. Touto magořinou je vše pěkně srozumitelně vysvětleno.

Avantgardně space psychedelic rocková hudba získává na tomto albu další rozměr. Tím je jistý nádech parodie. Jasně slyším, jak si kapela dělá legraci ze všeho, z čeho si zamane, včetně sebe sama. Na druhou stranu, účinek jednotlivých kompozic je tím výraznější a dostává se hlouběji pod kůži. To však platí pouze pro první stranu LP, tedy první dvě skladby. Zbytek alba je rozvláčné sci-fi v mračnech hvězdokup, rockový náboj se začíná vytrácet.

Přední strana obalu prvního vydání Virgin.

Je slyšet, že tvorba skupiny se stává uzavřeným světem, v němž si komunita GONG žije sama pro sebe. Kolektivní pospolitost je definována kosmickou fantasmagorií, jíž je vše podřízeno. Bez ohledu na hudební kvalitu produkovaných skladeb zde vystrkuje chňapavé háčky Barrettovské šílenství. Debut PINK FLOYD má k atmosféře Flying Teapot transcendentálně blízko.

Trochu zpestření může vést eroticky až vyzývavě fetišisticky laděná závěrečná skladba Witch’s Song / I Am Your Pussy, jejíž význam určitě dobře znají všichni, co poslouchají kyselé žblepty pana Zemana (né majora), v rádiu (né Gnome). Jenže i na tuhle manýru jsme tak nějak už zvyklí, nejenom od stádohlavy, ale zejména od Mrs. Smyth. Takže ó ká, nikdo není pohoršen, spíše naopak.

Zadní strana obalu prvního vydání Virgin.

Lze konstatovat, že na albu Flying Teapot máme k dispozici zajímavý příběh s místy špičkovou hudbou. V ní se však začínají objevovat tendence k jakémusi rozmělněnému kabaretnímu space rockování, které ještě zhoustlo na dalších dílech skupiny. Je zde patrný ústup od toho lepšího, co GONG umí uválet. Stále však zbývá dost na získání statutu velmi silného uměleckého díla.

01. Radio Gnome Invisible – 05:36
02.
Flying Teapot – 11:59
03.
The Pot Head Pixies – 03:01
04.
The Octave Doctors And The Crystal Machine – 01:56
05. Zero The Hero And The Witch’s Spell – 09:41
06. Witch’s Song / I Am Your Pussy – 05:11

Total – 37:23
Dynamic range – DR9

Flying Teapot (Radio Gnome Invisible Part 1) Book Cover Flying Teapot (Radio Gnome Invisible Part 1)
CDCRH 114
Gong
Canterbury, Space psychedelic rock
Charly Records (1996)
1973
6

7 názorov na “GONG – Flying Teapot (1973)”

1. Robil som kapele, nahrávke a vlastne aj autorovi “reklamu” na Facebooku. Pochvala na adresu gitaristu Steva Hillagea.
    A pre zaujímavosť, ozval sa mi jeden pán (Mark Robertson), ktorý navštívil koncert Gong počas turné k tomuto albumu v anglickom meste Brighton. Vraj sa ich tam zišlo odhadom 20 ľudí.

2. Gong nie je úplne moja šálka muziky, ale uznávam, že boli jedineční v tom, čo robili. Mám len dva albumy, recenzoval som ich tu, ale pamätám si jeden videozáznam po roku 2000, čo vyšiel na DVD, kde zneli brutálne zappovsky, nesmierne ironická a skvelá muzika.

3. Daevid Allen s Gongem pro mě představovali směr , kterým se měla ubírat skupina Pink Floyd. Dokonalé spojení hudby kapel, které miluji Pink Floyd, Mothers Of Invention a Jefferson Airplane s trochou jazzu. Správně praštení, příběh planety Gong ještě rozvíjejí na následujících deskách. Popsals to dokonale, díky za pěkné čtení.