Frank Zappa – Cheap Thrills (1998)

Frank Zappa umřel 4. prosince 1993, sedmnáct dní před padesátými třetími narozeninami. Zůstalo po něm několik stovek vydaných alb a několik tisíc pásků s nahranými koncerty a sessions ve studiu.

Již za svého života používal archiv ve své tvorbě. Ne všechny, ale mnoho desek vzniklo jako kombinace živých a studiových nahrávek. Tento archiv začala po Mistrově smrti využívat jeho manželka Gail a dodnes vycházejí nové desky a nepřerušila to ani její smrt. Mám trochu radši jeho spolužáka Dona Van Vlieta alias Captain Beefhearta, ale Frank Zappa patří od počátku sedmdesátých let k mým velkým oblíbencům. Nahrával jsem si od něj prakticky co vyšlo a po jeho smrti jsem si koupil základní desky na CD. Na tohle CD jsem narazil trochu kuriozně, v supermarketu MAKRO v sekci zlevněné CD, spolu s jeho následovníkem Son Of Cheap Thrills. Po prohlídce zadní strany jsem si je obě koupil.

Tohle CD by se dalo označit, jako sampler hitů z různých období Mistrovy tvorby v neobvyklých provedeních. Na úvod si poslechneme rozhovor Dona Prestona s Martinem Lickertem. Následuje Catholic Girls, skladba z muzikálu Joes Garage v živém provedení. Velký hit z alba Sheik YerboutiBobby Brown Goes Down – hrají naše rádia a vůbec si neuvědomují, o čem se v této písni zpívá. Český text si můžete poslechnout na desce Salute Zappa, kde ji jako poctu hraje pražská skupina Píča. Ten text rozhodně stojí za to. You Are What You Is ze stejnojmenné desky je jinou verzí titulní skladby. We Are Not Alone poprvé zazněla na albu Man From Utopia, tady se jedná opět o jinou verzi. Následuje titulní Cheap Thrills, opět jiná verze z Cruising With Ruben & Jets. Krátký předěl, rozhovor Martina Tickmana s Frankem Zappou, a po něm jiná verze skladby Hot Plate Heaven At The Green Hotel z desky Broadway The Haedway. Píseň o vlkodlakovi z alba Over-nite Sensation miluji od chvíle kdy jsem ji poprvé slyšel, tady je v živém provedení. Po této skladbě je pro mě vrchol desky The Torture Never Stops z LP Zoot Allures v originálním provedení se zpěvem Captain Beefhearta. Živé provedení Joes Garage ze stejnojmenné desky je parádní, stejně jako My Guitar Wants Kill Your Mama z alba Weasles Ripped My Flesh. Konec desky je opět rozhovor, ale Howarda Kaylana a Jeffa Simmonse.

Velice pěkně poskládaná deska. Při sestavování určitě pomáhala Gail a celá Frankova rodina. Většinou, od podzimu, jak se blíží výročí smrti Franka Zappy, si pouštím jeho alba, hlavně z počátků. Letos jsme se bavili s kamarádem o téhle nahrávce, kterou neznal a já mu poslal výpalek. Zároveň jsem si ji několikrát pustil, abych se přesvědčil, že je výborná. Pro mě má hodnotu pěti hvězdiček!

01. I Could Be A Star Now
Voice – Don Preston, Martin Lickert

02. Catholic Girls (Live Version)
Alto Saxophone, Soprano Saxophone, Baritone Saxophone – Paul Carman; Baritone Saxophone, Clarinet – Kurt McGettrick; Bass Guitar, Electronics – Scott Thunes; Drums, Percussion – Chad Wackerman; Electric Guitar , Synthesizer, Vocals – Frank Zappa; Keyboards, Vocals – Bobby Martin; Rhythm Guitar, Synthesizer, Vocals – Mike Keneally; Rhythm Guitar, Vocals – Ike Willis; Tenor Saxophone – Albert Wing; Trombone – Bruce Fowler; Trumpet, Flugelhorn, Synthesizer – Walt Fowler; Vibraphone, Marimba, Percussion – Ed Mann

03. Bobby Brown Goes Down (Live Version)
Bass Guitar – Scott Thunes; Drums – Chad Wackerman; Electric Guitar [Lead], Vocals – Frank Zappa; Keyboards – Allan Zavod; Keyboards, Saxophone, Vocals – Bobby Martin; Rhythm Guitar, Vocals – Ike Willis, Ray White

04. You Are What You Is
Bass – Jay Anderson; Bass Guitar – Arthur Barrow; Drums – Chad Wackerman; Electric Guitar, Electronics – Frank Zappa; Keyboards – Tommy Mars; Percussion – Ed Mann; Piano – Chuck Wild; Rhythm Guitar, Vocals – Ray White; Rhythm Guitar, Vocals [Thing – Fish] – Ike Willis; Technician [Synclavier Programming] – David Ocker, Steve Defuria

05. We Are Not Alone
Bass Guitar – Scott Thunes; Bass Guitar, Bass, Rhythm Guitar – Arthur Barrow; Drums – Chad Wackerman; Electric Guitar, Acoustic Guitar – Steve Vai; Electric Guitar, Instruments – Frank Zappa; Harmonica – Craig “Twister” Steward; Keyboards – Tommy Mars; Keyboards, Saxophone – Bobby Martin; Mandolin – Dick Fegy; Percussion – Ed Mann; Saxophone – Marty Krystall

06. Cheap Thrills
Alto Saxophone, Tenor Saxophone – Bunk Gardner; Alto Saxophone, Tenor Saxophone, Piano – Ian Underwood; Baritone Saxophone, Tambourine – Motorhead Sherwood; Bass Guitar, Vocals – Roy Estrada; Electric Guitar, Vocals – Frank Zappa; Lead Vocals – Ray Collins; Percussion – Arthur Dyer Tripp III, Jimmy Carl; Black Piano – Don Preston

07. The Mudshark Interview
Intervieweer – Martin Tickman; Interviewer – Frank Zappa

Hot Plate Heaven At The Green Hotel
Alto Saxophone – Paul Carman; Baritone Saxophone – Kurt McGettrick; Bass Guitar – Scott Thunes; Drums – Chad Wackerman; Electric Guitar [Lead], Vocals – Frank Zappa; Guitar, Synthesizer, Vocals – Mike Keneally; Guitar, Vocals – Ike Willis; Keyboards, Vocals – Bobby Martin; Percussion – Ed Mann; Tenor Saxophone – Albert Wing; Trombone – Bruce Fowler; Trumpet – Walt Fowler

09.Zomby Woof (Live Version)
Bass Guitar, Vocals – Scott Thunes; Drums – Chad Wackerman; Electric Guitar, Vocals – Frank Zappa; Electric Guitar – Steve Vai; Guitar, Vocals – Ray White; Keyboards – Tommy Mars; Keyboards, Saxophone, Vocals – Bobby Martin; Percussion – Ed Mann

10. The Torture Never Stops (Original Version)
Bass Guitar – Tom Fowler; Drums – Terry Bozzio; Guitar – Frank Zappa; Harmonica, Vocals – Captain Beefheart; Keyboards – George Duke; Saxophone – Napoleon Murphy Brock; Slide Guitar – Denny Walley; Trombone – Bruce Fowler

11. Joe’s Garage (Live Version)
Bass Guitar – Scott Thunes; Drums – Chad Wackerman; Electric Guitar, Vocals – Frank Zappa; Guitar, Vocals – Ike Willis, Ray White; Keyboards – Allan Zavod; Keyboards, Saxophone, Vocals – Bobby Martin

12. My Guitar Wants To Kill Your Mama (Live Version)

13. Going For The Money
Voice – Howard Kaylan, Jeff Simmons

Bass Guitar – Tom Fowler
Drums – Terry Bozzio
Guitar – Frank Zappa
Harmonica, Vocals – Captain Beefheart
Keyboards – George Duke
Saxophone – Napoleon Murphy Brock
Slide Guitar – Denny Walley
Trombone – Bruce Fowler

Cheap Thrills Book Cover Cheap Thrills
Frank Zappa
Alternative Rock, Garage Rock, Prog Rock, Blues Rock, Interview, Jazz-Rock, Parody
Rykodisc
1998
13

2 názory na “Frank Zappa – Cheap Thrills (1998)”

1. Osobne mi tento posmrtný biznis veľmi nevonia, takému Hendrixovi napríklad totálne zhumpľoval obraz. Zappu mám rád, ale ani zďaleka od neho nemám všetko, zo 60. rokov si vyberám, 70. mi sedia najviac a čo-to mám i z 80. rokov. Tieto posmrtné kompilácie nevydaných nahrávok som nepočul, ani nevyhľadával, viem pochopiť radosť skalných fanúšikov. Rád som si o tomto diele čosi prečítal. Vďaka.

1. Předně, díky za reakci. Já taky nemám všechny desky, mám CD i vinyly do Jazz From Hell, potom takové rarity, který vozil Zdeněk Maršík (Budha), některý dokonce k nelibosti Gail vydával. Konkrétně tahle deska mě oslovila díky Beefheartovi. Pro mě jsou nejlepší desky s Mothers Of Invention, to co nahrál s Londýnským symfonickým orchestrem nebo Ensemble Modern, mě moc nebere. Souhlasím, co píšeš o Hendrixovi, ono to platí i o Zappovi. Ještě jednou díky za reakci.