FORMULA 3 – rozhovor, prosinec 2020

FORMULA 3 byli italským progresivním rockovým souborem, prvotně aktivním v letech 1969 až 1974. Klemen Breznikar z webu It’s Psychedelic Baby Magazine uskutečnil roku 2020 interview, kde mu na otázky odpovídal jejich bubeník a zpěvák Tony Cicco.

Tony Cicco je bubeník, zpěvák, skladatel, autor a multi instrumentalista s nezaměnitelným hlasem, vytříbenou technikou a silným smyslem pro rytmus, díky čemuž je jedinečný v panoramatu italské hudby. Ve velmi mladém věku absolvoval neapolskou konzervatoř a svou kariéru zahájil v šedesátých letech jako bubeník v různých kapelách. V roce 1969 založil s Albertem Radiusem a Gabrielem Lorenzim pamětihodnou skupinu FORMULA 3, která doprovázela Lucia Battistiho na jeho jediném turné. Byl to začátek dlouhé a úspěšné spolupráce. Po rozpuštění skupiny započal Tony Cicco sólovou kariéru. FORMULA 3 se znovu sešli v roce 1990. Letos mu vyšlo nové album.

FORMULA 3 a Lucio Battisti.

Kde a kdy jsi vyrostl? Byla hudba důležitá ve vašem rodinném životě?

Tony Cicco: Narodil jsem se v Neapoli. Hudba byla důležitou součástí naší rodiny.

Kdo tě nejvíce ovlivnil?

Ve hraní na bicí mě ovlivnil můj starší bratr Ciro Cicco.

V jakých kapelách jsi působil před vznikem FORMULA 3?

Začal jsem hrát v mnoha různých skupinách v oblasti Neapole, a poté jako profesionál v 18 letech v Miláně.

Můžeš upřesnit zformování FORMULA 3?

FORMULA 3 jsem založil já, Tony Cicco (zpěv a bicí), Alberto Radius (kytara), a Gabriele Lorenzi (Hammondy).

Proč jste se rozhodli použít název FORMULA 3?

Náš první producent Gilberto Amati nám dal toto jméno.

Na jakých místech hráli FORMULA 3 zpočátku?

Na začátku jsme hráli v klubech, diskotékách, a tanečních klubech po celé Itálii.

Co ovlivnilo zvuk kapely?

Většinou popová, rocková a bluesová hudba tehdejší doby.

Jak jste se dostali k Numero Uno Records a co můžeš říct o tomto labelu?

Společnost Numero Uno Records byla založena zásluhou dua Battisti-Mogol pro vydávání Lucia Battistiho. Byli jsme mezi prvními umělci, kteří podepsali smlouvu s touto značkou.

Jaký je příběh vašeho debutu Dies Irae z roku 1970?

Poté, co jsme nahráli a vydali singl Questo Folle Sentimento, rozhodli jsme se nahrát naše první album Dies Irae v Miláně. Použili jsme bicí Ludwig, kytaru Gibson, a varhany Hammond, o studiovou produkci se postaral Lucio Battisti. Nahrávání trvalo asi čtyři týdny.

Mělo album nějaký určitý koncept?

Ano, přizpůsobit písně Lucia Battistiho našemu způsobu hraní, interpretace a aranžování.

Myslím, že vaše největší mistrovské dílo je Sognando e Risognando. Jaký má příběh?

Album Sognando e Risognando vzniklo transformací Battistiho písní do dlouhých kompozic progresivního rocku.

Co třeba La grande casa?

Jsme autory písní na La grande casa, texty jsou od Mogola. Je to první album bez účasti Battistiho.

Vaše bubnování je velmi působivé.

Moje bubnování je velmi zvláštní, protože vychází z potřeby nahradit v triu baskytaru, ale současně je to dělá jedinečným a originálním.

Také jste nahrál tři sólová alba; Notte, E mia madre a Macchine – Macchinette.

Po rozpadu FORMULA 3 jsem v roce 1974 zahájil kariéru jako sólový autor a vytvořil jsem své první album Cico Notte s fantastickým týmem a talentovanými hudebníky v Římě. Singl Se mi desideri byl můj první hit s texty Carly Vistarini. Další alba a singly následovaly později.

Tony Cicco.

Co třeba FANTASY a album Uno?

FANTASY byli kapela, která se zrodila z přátelské spolupráce umělců pro EMI s velmi sborovými a mezinárodními písněmi.

Co se stalo poté, když kapela skončila?

Věnovali jsme své sólové kariéře.

Na jakých dalších nahrávkách se podílíte?

Jako hudebník se podílím na nahrávkách mnoha dalších umělců, jako je Pino Daniele, atd.

FORMULA 3 se obnovili v devadesátých letech, a vydali jste několik alb.

Formule 3, to byl skvělý reunion v roce 1990, tehdy jsme vydali album s tímto titulem, kde jsme znovu nahráli naše největší hity.

Na která alba a spolupráci jsi nejvíce pyšný?

Moje první album Cico Notte a album Lucia Battistiho Umanamente Uomo: Il Sogno. Zde jsem hrál na bicí, perkuse a zpíval sbory.

Když se ohlédnete zpět, ve které době byl vrchol vaší kapely? Na které písně jsi nejvíce hrdý? Kde a kdy byl váš nejpamátnější koncert?

Myslím, že nejlepší doba pro naši kapelu byla od roku 1969 do roku 1973. Jsem hrdý na svou první píseň Se mi vuoi. Nejpamátnější koncert byl na „Festival di Varadero Cuba“ s Pino Danielem.

Existuje nějaký nevydaný materiál od FORMULA 3?

Ne, o žádném nevím.

Děkuji, že sis našel čas. Poslední slovo je tvoje.

Bylo mi velkým potěšením. Děkuji. Tony Cicco

Otázky kladl – Klemen Breznikar
Vydáno – 23.12.2020

FORMULA 3 Facebook
Tony Cicco Homepage

Děkuji Klemenovi za ochotné svolení k překladu a zveřenějní na Rockovica, zde uvádím link na originál interview na stránkách It’s Psychedelic Baby Magazine.

15 názorov na “FORMULA 3 – rozhovor, prosinec 2020”

  1. „Tony není zrovna užvaněnej“ – Snake to vystihl 🙂 . I tak Antony díky za daný rozhovor. K téhle kapela mě přivedl Snake a jejich dvě alba – Sognando e Risognando a La Grande Casa si každý rok několikrát poslechnu – výborné melodie, tvrdší rock i „měkčí“ art – tyhle dvě alba mě prostě hrozně bavěj. A asi si je brzo zase pustím 🙂 .

    1. Další rozhovory jsou spíše obsáhlejší, a občas je na členech těch kapel vidět, že se s potěšením rozpovídali.
      FORMULA 3 jsou dost zábavní, i když občas šlapou po cestičkách směrem k san remáckého popíku.

  2. Tuhle skupinu jsem poznal díky Danově recenzi na album Dies irae tady na rockovici, koupil jsem si CD. Po poslechu jsem CD odložil a teď si jej pouštím po druhé. Na dobu vzniku je to zajímavé, ale mně se mimo angloamerický rock líbí více to co vzniklo ve Francii a v zemi vycházejícího slunce.

    1. A přepokládám, ještě krautrocková anvantgarda..

      Konkrétně u FORMULA 3 se až na výjimky jedná o hodně uhlazenou tvorbu, tam bych nečekal, že tě zaujme. Dies Irae je psychedelický dřevní bigbít, mám rád tu desku.

  3. Super, aj keď Cicco je ako hokejista pred mikrofónom, čo tvrdí, že musia brániť i strieľať a dodržiavať pokyny trénera. Evidentne nie je typ, čo sa vykecáva, a tak sme sa dozvedeli, že mali producenta, po rozpade sa vydali na sólovú dráhu a zišli sa v 90. rokoch. Presne v tomto znení. 🙂

        1. Hodně silné inklinace k pop pojetí rockové hudby jsou u FORMULA 3 znát po dobu celé jejich kariéry. Jenže Italům je tento přístup tak nějak obecně vlastní a přirozený. Už jsem si zvyknul.

          A přiznám, že některé jejich pop věci se mi dost líbí a s potěšením je poslouchám, když mám tu správnou náladu.

          1. Asi dva měsíce zpátky jsem si koupil sedm CD kompilací I grandi gruppi 60´-70´, ale slyšel jsem (jednou) jen první dvě. Děs a hrůza. Kromě jedné, nebo dvou výjimek popík nejhrubšího zrna. Jednou je věnuji do nějaké tomboly 😉

    1. FORMULA 3 vnímám dlouho jako určité mystérium. Zmatená diskografie, kdy ani Progarchives neuvádí správně jejich studiovky, výběry hitů, znovu natočené staré skladby, oscilace mezi popem a art rockem, reuniony, paralelní existence dvou různých Formulí, úzká vazba na Battistiho, atd. Začínám se v tom pomalu orientovat, časem bych vše rád rozkryl v samostatné biografii skupiny.

      La Grande Casa je pro mne jejich nejlepší dílo. Ale například v rozhovoru zmínenou novinku z roku 2020 jsem neobjevil. Pokud se tedy nejednalo o tuto vykopávku.

      1. Tak to je priam na neuverenie – pred chvíľkou som album 1970 Recording Session dopočúval na SPOTIFY. Nie je úplne totožný s debutom, je tam aj singel Nanananò

        Priznám sa, že ešte v noci som hľadal tú “novinku”, nakoniec som si myslel, že je to Tonyho album 50 in musica (Live)

        P. S.: A teším sa na biografiu.

Pridaj komentár