Focus – Live at the Rainbow, 1973

Focus bola špičková rocková kapela, jedna z najlepších, aké kedy Holandsko vyprodukovalo. Nečudo, že v nej pôsobilo hneď niekoľko výnimočných hudobníkov s gitaristom Janom Akkermanom a spevákom i multiinštrumentalistom Thijsom Van Leerom v čele. Netajím sa tým, že milujem koncertné albumy, nuž aj v prípade tejto kapely pohybujúcej sa kdesi na pomedzí hard-art-classical-džez rocku, nemôžem obísť štvrtý počin v jej diskografii, a síce Live at the Rainbow.

Po vydaní troch štúdiových albumov, ktoré jasne naznačili, že kombinácia rôznych dobových rockových žánrov a postupov kapele nie je cudzia, nastal, nazdávam sa, logický krok s predvedením netuctovej muziky naživo. Sedem skladieb (vlastne šesť, jedna sa opakuje) vyskladaných prakticky z albumov Moving Waves3 s prehľadom vypchalo pôvodnú platňu, až sa mi žiada, aby z toho bol dvojalbum. Záznam z londýnskeho Rainbow Theatre z 5. mája 1973 zároveň disponuje relatívne solídnym zvukom, čo je plus.

Človek si aj z uvedeného dôvodu môže vychutnať meditatívne skladby Focus IIFocus III, prípadne hit Sylvia, pričom sa môže nadchnúť aj frenetickými polohami nesmrteľnej skladby Hocus Pocus, ktorá je naživo o dve triedy nespútanejšia, než zo štúdia. To, čo tam stvára Van Leer so svojím hlasom, je prakticky zdraviu škodlivé, tak, ako sa na správny rockový prejav patrí. Nech mi nikto nevraví, že jódlovanie patrí akurát do Tirolska! A to ani nevravím o tom, že byť gitaristom, z Akkermanovej rýchlej a plnokrvnej hry by som mal mindráky ešte aj na smrteľnej posteli. Nečudo, že pre veľký úspech odznie táto skladba hneď dvakrát. Keby ste úplnou náhodou netušili, o čom to vlastne píšem, spomeňte si na Vanessu Mae, ktorej táto vec poslúžila v kariére priam existenčne.

Mozaiku výnimočnosti kapely dopĺňajú ešte dve siahodlhé kompozície Answers? Questions! Questions? Answer!Eruption, obe nadchnú aj notorického frfľoša, tak sú vymakané.

Pokiaľ sa zíde partia skvelých, ba až geniálnych hudobníkov a tí nechajú na pódiu okrem tréningových reflexov aj srdce (či dušu, podľa toho, ktorým termínom sa radšej opájate), navyše zložili zaujímavú a osobitú rockovú muziku, nemôže to azda dopadnúť zle. Live at the Rainbow týmto všetkým disponuje a ja nemám inú možnosť, ako nadšene vykričať do sveta, že toto dielo je svetové!

1. Focus III (Thijs Van Leer) 3:54
  2. Answers? Questions! Questions? Answer! (Jan Akkerman, Bert Ruiter) 11:38
  3. Focus II (Thijs Van Leer) 4:27
  4. Eruption 8.29
    Orfeus (Eruption) (Thijs Van Leer) 1:33
    Answer (Eruption) (Thijs Van Leer) 1:25
    Orfeus (Eruption) (Thijs Van Leer) 1:22
    Answer (Eruption) (Thijs Van Leer) 0:20
    Pupilla (Eruption) (Thijs Van Leer) 1:10
    Tommy (Eruption) (Tom Barlage) 1:54
    Pupilla (Eruption) (Thijs Van Leer) 0:45
  5. Hocus Pocus (Thijs Van Leer, Jan Akkerman) 8:29
  6. Sylvia (Thijs Van Leer) 2:48
  7. Hocus Pocus (Reprise) (Thijs Van Leer, Jan Akkerman) 2:47

Thijs Van Leer: spev, organ, flauta
Jan Akkerman: gitara
Bert Ruiter: basa, vokály
Pierre Van Der Linden: bicie

Live at the Rainbow Book Cover Live at the Rainbow
Focus
art rock
EMI - Bovema
1973
7

4 názory na “Focus – Live at the Rainbow, 1973”

1. … aspoň raz v živote som videl FOCUS aj na živo koncertne – v roku 2016 na NOTP v Loreley. Síce už roky je gitaristom skvelý Menno Gootjes , ale starý dedeček – čarodejník Thijs van Leer je za klávesami aj s flautou stále, ako mladík a pôvodný bubeník Pierre Van Der Linden sa tiež nijako nedal zahanbiť. Krásny zážitok …