Dvere do neopakovateľného sveta rockovej hudby!

The Doors je legendárna americká kapela. Jej prvých šesť štúdiových albumov vyšlo v USA aj v prenosnej škatuli nazvanej A Collection. A viete čo? Nie je to zlá voľba. Pre nováčika i pre osobnú potrebu znalcov.

Predstavovať The Doors asi netreba. Keby predsa len, ide o jednu z najoriginálnejších rockových formácií všetkých čias. Jej muzika oslovuje mládež, zrelosť i šediny naprieč časom prakticky bez obmedzenia. Mnohí preberajú jej hity, málokto však znie tak, aby bolo možné povedať, že má zástupy napodobiteľov. Vo svojej psychedelicko-bluesovo-rockovej polohe snúbi neopakovateľnú melodiku, atmosféra á la Doors je neopísateľná, identifikujete ju okamžite, aj pri skladbách, ktoré by ste možno nepoznali (ak sa napríklad orientujete podľa výberoviek, ktorých má kapela nadostač). Klávesy v tom zohrávajú nemalú rolu. Už v 60, rokoch, kedy sa rocková hudba dostala na vrchol hitparád, sa absolútne vymykala zo zavedených trás, na Woodstock kapelu dokonca nepozvali, lebo bola údajne priveľmi temná!

Aj keď sa pýšila absolútnym frontmanom Jimom Morrisonom, ktorý okrem vzhľadu lahodiacemu dievčencom dodával aj správne urevaný vokálny prejav a texty, ktoré kritici často pasujú za poéziu (Nobelova komisia nech to nečíta!), z môjho pohľadu nijak zvlášť objavnú, v kapele hrali samí zdatní muzikanti. Aj preto je možno škoda, že sa do boxu nedostali aj dva „posmrtné“ albumy, síce bez Morrisona, ale rozhodne zaujímavé. To je však daň za to, že to Jim tragicky zalomil v roku 1971.

Máloktorá kapela sa môže pýšiť šesticou radoviek porovnateľnej kvality, v tomto prípade vrcholnej. Hitoviek by sa našlo toľko, že už len prvý album je na kompiláciách prezentovaný takmer kompletný! A aj na ďalších je ich požehnane, Light My Fire, Roadhouse blues, Break On Through, Love Me Two Times, Hello, I Love You, Touch Me, ani nemá cenu ich menovať, isto ich poznáte minimálne z počutia.

Osobne ma dostávajú aj ich dlhočizné perly typu The End, When The Music’s Over, Riders On The Storm alebo hoci L.A. Woman. Aj tie však isto poznáte. Nechcite po mne, aby som rozlišoval medzi albumami, avšak, po ére „best of“ som ako prvý album napočúval Strange Days a dodnes je pre mňa najlepším dielom skupiny. Obsahuje esenciálny výťah doorsovskej muziky, má zvláštnu clivú atmosféru a nie sú tu len hitovky.

Je to muzika, aká mohla vzniknúť iba v USA – jedinečná, skvelá, nekompromisná a podmanivá ako americký sen.

Pri príležitosti 40. výročia založenia kapely boli istým Bruceom Botnickom zremasterované všetky albumy a práve tieto mixy sú použité pri A Collection. Škatuľka je malá, ale pohodlne sa do nej vošlo šesť diskov v papierových obaloch, ktoré nie sú menšie ako priemer nosičov, ako je tomu trestuhodne napríklad pri boxe Discovery (2011) od Pink Floyd. Booklet obsahuje len základné informácie k jednotlivým albumom (skladby, zostavy a nahrávacie informácie), obaly a jednu fotku kapely, inak nič. Na to, aby ste zistili, koľkí basgitaristi kapele pomáhali v štúdiu, to stačí. Je to skrátka pekné a kvalitné lacné vydanie vhodné na cesty. Osobne ma teší aj to, že na rozdiel od pôvodných výročných vydaní sú albumy osekané od bonusov, a teda máte možnosť vypočuť si presne a len konkrétny album. Tak sa mi to páči.

Čo dodať na záver? Za cenu jedného predraženého cédečka dostanete peknú skladnú škatuľku so šiestimi radovými albumami The Doors, a teda kompletnú štúdiovú diskografiu Jima Morrisona od roku 1967 po 1971. Absolutórium je na mieste.

CD1: The Doors (1967)

1. Break On Through (To The Other Side) 2:27
  2. Soul Kitchen 3:32