Duchovia po aukcii života

Strawbs. Folk, folkrock, progresívny rock… Za svoju existenciu si táto britská veličina prešla rôznymi etapami vývoja, pričom vždy ostala predovšetkým pesničkovou záležitosťou. Čo dokazuje aj svojim albumom Ghosts.

Dielom, ktoré sa zalieča najmä tým artrockovo založeným priaznivcom. Skladby majú buď časti alebo aspoň zátvorky v názvoch, z čoho nič neodvodzujem, len to tak konštatujem. Titulná vec Ghosts patrí k absolútne najlepším skladbám, aké kapela kedy zložila. Z nepokojného, ale tichého úvodu sa vylúpne priam hardrocková smršť, naliehavý spev (veľká devíza kapely) je tu dovedený do veľkoleposti. Okolo neho šumia klávesy, sóluje elektrická gitara, skrátka, takto si predstavujem majstrovský rockový opus. Pokus o singlový hit určený americkému divákovi, Lemon Pie, síce nezabodoval, ale predstavuje typickú „strawbsovskú“ veselšiu folkovú skladbičku, pravda, plne „zrockovanú“. Čo tu máme ďalej? Starshine/Angel Wine, dve tváre jednej kapely. Najprv klavírna dumka, potom priamočiara gitarová rocková jazda, skrátka, poteší predovšetkým hardrockerov. Where Do You Go (When You Need A Hole To Crawl In) je rytmicky rozsekaná veselka. Osobne ma tieto odrhovačky určené na festival šermu k večernej pitke až tak neberú, ale tak Strawbs je najmä folková kapela. To The Life Auction je iná liga! Temná, depresívna, hrozivá, záhrobná a absolútne úchvatná skladba, akú by ste na výberoch márne hľadali. Art rock tohto typu by mali povinne vyučovať na hodinách hudobnej výchovy na základnej škole. Síce by ho znechutili drvivej väčšine žiakov (tak je to so všetkým, čo základka tlačí deťom do pozornosti), stále je to lepšie, ako keď túto úchvatnú muziku ani len nepoznajú a netušia, že je. Pokojná záležitosť Don‘t Try To Change Me neurazí, má smolu, že je obkolesená ako predchodkyňou, tak krehkou náladovkou You And I (uvedenú chvíľkovou klávesovou predohrou Remembering). Album končí v rovnako pokojnom duchu. Grace Darling prináša takmer kostolnú náladu a ani pozvoľná gradácia z nej nič burácajúce nespraví. Čím netvrdím, že nemá vnútornú silu.

Bonus na remasterovanom cédečku, Change Arrange Us, predstavuje béčko singlu poslednej skladby albumu, ktorý vyšiel ešte pred Ghosts. Nejde o nič, čo by albumu dodalo na kvalite, je to taká tá obyčajná príjemná „strawbsovská“ pesnička.

Album sa ku mne čerstvo zatúlal, po rokoch som si ho osviežil, neľutujem. Obsahuje dve úžasné skladby, jednu správnu rockovicu a zvyšok neurazí. Viem pochopiť aj tých, čo ho stavajú na piedestál artrockovej muziky. Keďže tu máme tie hviezdičky, pridám k trom ešte jednu za to, že sa dielo počúva naozaj vďačne. Však vyskúšajte.

1. Ghosts (1. Sweet Dreams, 2. Night Light, 3. Guardian Angel) 8:30
2. Lemon Pie 4:02
3. Starshine/Angel Wine 5:15