Druhý Steppenwolf

Kapela Steppenwolf je na rockovom nebi unikát. Dokonca aj dnes, po viac ako polstoročí od vydania debutu, sa nájde veľmi málo skupín, ktoré by som mohol nazvať jej klonom. Kým zeppelínov, párplov, hendrixov a podobných existencií je všade ako maku, prakticky som sa nestretol s tým, že by niekto o ľubovoľnej skupine vyhlásil: „Páni (ty vole, človeče,… doplňte si, čo je vám blízke), to je Steppenwolf ako vyšitý!“ A pritom Born To Be Wild pozná snáď každý rocker na svete vrátane hromady nerockerov. Po nedostižnom debute skupina v rýchlom slede vypustila do sveta aj pokračovanie s výstižným názvom The Second (1968).

Album obsahuje niekoľko typov skladieb. Prvým typom sú veci s pracovným označením „parný valec“. Kraľuje im jedna z najlepších hardrockových skladieb všetkých čias, posadená tvrdá Don’t Step On The Grass Sam. Vystihnúť ten správny rytmus, do toho klávesy z kategórie drviče múrov Jericha, Kay a jeho vražedne rockový hlas k tomu… Ako toto vtedy robili, to nechápem! Chápem však, prečo Odin obetoval oko za poznanie. Vážne neviem, ktorú z troch najlepších skladieb skupiny mám najradšej (ešte aj The Pusher a Born To Be Wild, keby to niekoho zaujímalo). Typický vlčí prejav badať aj v úvodnej skladbe Faster Than The Speed Of Life dozdobenej melodickým refrénom. None Of Your Doing je presne takou skladbou, o akej som sa zmienil v úvode – toto je Steppenwolf, jediný a neopakovateľný!

Bluesovou atmosférou poslucháča opantáva harmoniková pecka Tighten Up Your Wig. Väčšinovo akustické blues Disapointment Number (Unknown) žeriem, ten lenivý klavír ma prenáša kamsi do zafajčených barov USA (tomu sa hovorí výpravná hudba a nie orchestrálnym prvoplánovačkám na pozadí pozadia Bradda Pitta kdesi pred Trójou). Skladba utešene naberá na tempe a v tomto Steppenwolf fakt uznávam.

Osladená sláčiková Spiritual Fantasy načína kategóriu 60’s dobových kúskov. Tam patrí aj veselá a svižná skladba s názvom 28. Kategóriu „hit hodný singla“ zabezpečuje Magic Carpet Ride. Ozýva sa hádam v každom americkom filme, kde sa tvária, že toto sú šesťdesiate roky. Pasáž, kde znejú len hammondky a spevák, je majstrovským okamihom estetiky, akú v rockovej hudbe preferujem.

Záverečná kategória „všehochuť“ obsahuje štyri skladby, ktoré sú kontinuálne prepojené jedna do druhej. Suita pozostáva z melodickej Lost And Found By Trail And Error spojenej s Hodge, Podge, Strained Through A Leslie, RessurectionReflections. Má v sebe kúzlo doby, ktorému podlieham bez odporu. Tiež patrí k tomu naj, čo sa na albume nachádza, hlavne, keď sa rozozvučí správne nenadužívaná harmonika, klávesy si schuti zasólujú a dôjde aj na Shake Your Moneymaker.

Aj druhý album od Steppenwolf je parádna záležitosť pre milovníkov blues-, hard- a psychedelického rocku a jeho ignorovanie oprávňuje čertov používať vidly!

1. Faster Than The Speed Of Life 3:10
  2. Tighten Up Your Wig 3:06