Dr. Hector & Groove Injectors

V záplave viac i menej bluesových skupín sa človek, ktorý z toho nemá obsesiu, orientuje pomerne ťažko, a preto sa niektoré kapely dostanú do povedomia vinou náhody. Jednou takou náhodu bude tento článok o americkej skupine Dr. Hector & Groove Injectors, ktorá sa zjavila na sklonku ôsmej dekády minulého storočia, preplávala 90. rokmi, aby sa napokon tragicky odporúčala krátko po uvítaní nového milénia.

Jej strojcom, hlavným ťahúňom a čelným predstaviteľom (to všetko v jednom) bol a, žiaľ, už nebude, Dru Lombar (gitara, spev). V našich končinách známy nebude, v USA však tvoril prvú vlnu južanského rocku so skupinou Grinderswitch. Táto „allmanovská“ formácia fungovala od roka 1972 do roka 1981 a zanechala po sebe šesť albumov, neskôr jej vyšli aj nevydané nahrávky, štúdiové (jedna) i koncertné (dve). Dôvod, prečo došlo k rozpadu kapely, uviedol Lombar v roku 2001 v interview pre Swampland:

„Človeče! Mainstream zaplavilo disco. A keď nepredávaš albumy, nepredávaš lístky… Viete, čo myslím?“

Lombar sa zbalil a chvíľku v hudobnom biznise nepôsobil. Zmienený časový úsek trval do roka 1986, kedy sa na scéne zjavila formácia Dr. Hector & Groove Injectors. Vznikla, ako inak, v Jacksonville na Floride, významnom to centre južanského rocku. Jej hudba však nesie skôr bluesový rukopis, poznávacím znamením sú dychy a tiež nemožno nevnímať občasný vstup funky do rytmiky. Nakoľko kapela sa na internete prezentuje pomerne stroho, ťažko povedať, ako to je s pôvodnou zostavou. Každopádne ide o pomerne nestálu veličinu, čo album, to iná zostava a predovšetkým plejáda hostí. Debutový album Prescription (1987) zachytil kapelu v zložení Lombar, Slugger Trask (klávesy, spev), Jerry Osborne (basa, spev) a Billy Jimenez (bicie).

O tom, že album bol lepený, ako sa dalo, svedčí zoznam hostí, ktorých bolo trinásť, zväčša dychárov, ale našiel sa aj pomocný basgitarista, niekoľko gitaristov a hneď trojica bubeníkov. Zaujímavosťou je, že dielo produkoval Brian Bassett, ktorý sa preslávil v „deväťdesiatkovej“ inkarnácii kapely Molly Hatchet. Logicky, zahosťoval i na gitare. V roku 1990 nasledoval album House Calls, na ktorom už bubnoval Albert Bashor a medzi desiatkou hosťujúcich muzikantov sa mihol ako Bassett, tak Lucky Peterson. O rok neskôr prikvitol album Emergency, na ktorom sa zostava kompletne obmenila. K Lombarovi sa na dlhšie pridali hráči Jerry Osbourne (basa, spev) a Denny Best (bicie), pričom na ňom hrali ešte Roger Noss (saxofóny) a Willie Wall (gitara). Z priehrštia hostí opäť spomeniem gitaristu Luckyho Petersona. Prioritným koncertným kontinentom boli kapele Spojené štáty americké, v roku 1992 sa však skupina vydala na turné do Japonska, dva, či trikrát sa zjavila i v Paríži. Inak obiehala americké kluby a bluesové festivaly, očividne predávala albumy, lístky… To už tu bolo.

Rok 1995 priniesol novú zostavu, v ktorej sa ku trojici stálic (Lombar, Osborne, Best) pridal  Rick „Hurricane“ Johnson (klávesy, saxofóny, spev). Jeho dovtedajšie angažmán si odbilo vrchol, keď vypomáhal fúkať do saxofónu počas reunionu Lynyrd Skynyrd. V tomto roku vyšiel aj album Bad Connection, ktorý sa vyznačuje výrazne osekaným počtom hostí, zo šiestich z nich boli navyše hneď traja vokalisti. Kapela fungovala aj naďalej, ale ťažko povedať, s akým úspechom. Posledný album, Vital Signs, vyšiel v roku 2001, zachytával koncerty z 22. a 23. decembra 2000 v Orlande na Floride. V zostave sa okrem Lombara vyskytli aj Stuart Baer (klávesy), John Davies (basa) a Gene Melendreras (bicie).

Neustále šumy okolo reunionu Grinderswitch sa nepotvrdili, kapela sa napokon dala dokopy na nahranie štúdiového albumu  Ghost Train From Georgia. Vyšiel v roku 2005 a nanešťastie je to aj rok, kedy Dru Lombar zomrel, čím ukončil akékoľvek ďalšie pôsobenie svojich kapiel.

Prescription (1987)
House Calls (1990)
Emergency (1991)
Bad Connection (1995)
Vital Signs (2001)

5 názorov na “Dr. Hector & Groove Injectors”

1. Dekuji za predstaveni tohoto bluesmana. Mas pravdu, clovek se tezko orientuje a navic blues je zanr, ktery ma dlouhodobou tradici v usa a nas posluchac uz musi byt dost velkym znalcem, aby vedel o co se jedna. Dekuji za tip. Muj zajem o blues vychazi ze zakladu typu B. B. King, atd., tak ochutnam neco noveho.