Hardrockový klasik núka klasiku

Don Airey je rockový matador, jeden z najobsadzovanejších klávesákov všetkých čias, profík každým cólom a niekoľkoročný stabilný člen formácie, ktorú hádam predstavovať netreba – Deep Purple. Na svojom konte má šesť sóloviek, One Of A Kind  je aktuálna novinka, oficiálny dátum vydania je 25. máj 2018.

Už pár rokov zachytávam informácie o tom, že Airey vydáva veľmi dobré sólovky. Bral som to ako rutinnú záležitosť a nijako zvlášť som po jeho kreáciách nepátral. Ale raz to prísť muselo. Album mi ponúkol predavač v obľúbenom obchode s tým, že každý, kto si vypočul prvé tri skladby, okamžite kupoval. Nedopadol som inak.

Našliapnutý úvod obstaráva skladba Respect, ktorá akoby vypadla kdesi z albumov Deep Purple. Napomáha tomu aj jačavý výkon speváka Carla Sentancea, ktorý aktuálne pôsobí v Nazareth. Vo všeobecnosti tu máme jedenásť skladieb nevybočujúcich z mantinelov melodického gitarového hardrocku s nezameniteľným klávesovým spestrením. Miestami je to až metalové, nechýba otravná (pre mňa) blízkovýchodná otrepaná „kašmírovina“ (Victim Of Pain) a dôjde aj na nejakú tu baladu (Every Time I See Your Face). Rytmika v zložení Cottle (basa, Airey s ním hrá už dlhšie) a Finnigan (bicie) hrá presne tak, ako sa požaduje, šikovný gitarista McBride má prekvapivo veľa priestoru. Vôbec sa Airey drží v intenciách kapelovej úlohy, sóluje s mierou a často sa férovo strieda s gitaristom. To považujem za veľký klad albumu. Nejedná sa o nič nové pod slnkom, tu sa potešia fanúšikovia Iron Maiden, tam počuť Dia, Párplov ani nespomínam. Kebyže mám spomedzi skladieb voliť favorita, šlo by o posadený kúsok All Out Of Line. Oceňujem aj inštrumentálnu selanku Remember To Call, kde sa gitarista hrá na Garyho Moorea (a nie naposledy!).

Podľa všetkého existuje len dvojalbumové vydanie s bonusovým diskom, ktorý obsahuje štyri koncertné covery. Airey hral s velikánmi, nuž ponúka ako Deep Purple (Pictures Of Home je na nerozoznanie), tak Rainbow a Garyho Moorea. Najmä Since You’ve Been Gone zaostáva, spevákovi v refrénoch chýbajú vokalisti, sám znie trošku prázdno. Rovnako nesmrteľná gitarová exhibícia Still Got The Blues je zahraná síce verne, ale kúštik „mooreoviny“ tam chýba. To sú však len drobnosti, Airey sa snaží hity hrať verne, kompetentne a presvedčivo. Otázkou ostáva, nakoľko je odkázaný na rolu „cover bandu“.

Celkovo má album mäkší a čistejší zvuk ako napríklad posledné dielo Párplov – Infinite. Zároveň však pôsobí ostro. Novinku počúvam intenzívne a musím povedať, že ma baví. Iste, nie je tu nič novátorské, ale všetci vieme, ako to dopadne, keď sa seniori snažia „ísť s dobou“, takže Aireyho chválim. Keď už má potrebu sa realizovať nad rámec kapelových záväzkov, toto je dobrá cesta. Hardrockový nadšenec si príde na svoje.

CD1:
01. Respect 4:39
02. All Out Of Line 4:33