Debut je len jeden!

Existuje množstvo vynikajúcich, viacero geniálnych a dostatok výnimočných albumov, ktoré človek spoznáva kontinuálne celý život. Ale aj medzi nimi sa nájdu také, ktoré vystúpia z radu a stanú sa niečim viac, ako len predmetom obdivu a nadšenia. Splynú s prežívaním, zohrajú osudovú úlohu, zmenia človeka. Pre mňa je takýmto dielom eponymný debutový album Wishbone Ash.

Wishbone Ash je kapela, ktorá produkuje tie najlepšie rockové balady. Nikdy jej nešlo o prvoplánovú zaliečavosť, jej skladby často ani nemajú refrény, a predsa chytajú za srdce. Nekonečné gitarové sóla, ktoré dbajú viac na prácu s melódiou, atmosférou a na vzájomný dialóg dvoch nástrojov, než na technické machrovanie, druhá taká skupina vlastne ani neexistuje.

Debutový album Wishbone Ash prináša šesť skladieb plných experimentálneho hrania. Je v tom blues, je v tom džez, psychedelické meditovanie, ale najmä rockové burácanie a neprehliadnuteľná snaha o premyslenú, a predsa nesmierne citlivú, súhru. Nič neprečnieva, nič nechýba. Navyše, je tu hymna kapely, desaťminútová balada Phoenix, z ktorej mám zimomriavky aj v tropickom lete v bratislavskej betónovej peci. Obaja gitaristi by mohli vyučovať aj mnohé súčasné gitarové veličiny, ako sa stavia gitarové sólo. Spev Martina Turnera je podmanivý, jeho basové šantenie hedonistické a bicie…

Myslím, že by zo mňa nebol bubeník, keby som nepočul to, čo stvára v skladbách ako Blind Eye alebo Handy Steve Upton. Ten chlap je hrubo nedocenený bicmen, hoci sa jeho prejav postupne, album od albumu, krotil, na prvých albumoch sa vyšantil dosýta. Časť jeho sóla z druhej menovanej skladby rád hrávam dodnes. Čo som sa s ním natrápil kedysi v deväťdesiatom piatom!

Najlepší debut, aký poznám! Neviem si predstaviť rockovú učebnicu, v ktorej by kapela neobsadila látku aspoň na jeden celý semester, rozhodne sú jej prvé albumy základom akejkoľvek fundovanej snahy o spoznávanie toho naj, čo v rockovej muzike vzniklo. Ani sa mi veriť nechce, že v decembri 2016 oslávil štyridsaťpäť rokov od uvedenia na trh.

Skúste ho, stojí za to.

1. Blind Eye 3:15
  2. Lady Whiskey 6:13
  3. Errors Of My Way 6:56
  4. Queen Of Torture 3:23
  5. Handy 11:37
  6. Phoenix 10:26

Andy Powell: gitara, spev
Ted Turner: gitara, spev
Martin Turner: basa, spev
Steve Upton: bicie

Wishbone Ash Book Cover Wishbone Ash
Wishbone Ash
MCA
1970
6

4 názory na “Debut je len jeden!”

1. Wishbone Ash jsem poznal krátce po vydání téhle desky, tehdy hlavně první strana se skladbami Blind Eye, Lady Whiskey a Errors Of My Way mi učarovali. Dvě kytary, jazzové názvuky a hutný zvuk, první čtyři desky jsou skvělé, Argus byl dokoce deskou roku 1972. Díky za pěkný názor.