Deň fénixa

Popredná dánska rocková skupina Day of Phoenix sa počiatkom 70. rokov dokázala etablovať aj mimo územia svojej domoviny. Vznikla zo skupiny Maniacs v roku 1968. Zostavu tvorili Ole Prehn (gitara, spev), Karsten Lyng (gitara) a Jess Stæhr (basa). Doplnili ju dvaja hráči z folkového tria Cy, Maia & Robert, a síce Henrik Friis (bicie) a Cy Nicklin (gitara, spev). Zostava pokope dlho nevydržala. Stæhr odišiel k Burnin’ Red Ivanhoe a Nicklin založil ďalšiu významnú dánsku skupinu Culpeper’s Orchard. Do zostavy pribudla dvojica hráčov Hans Lauridsen (spev) a Peter Friis (basa), čím sa formácia stabilizovala natoľko, že Day of Phoenix mohla vyraziť dobyť svet.

Na koncerte v Aarhuse predskakovala Colosseu, čím sa dostala do pozornosti basáka Tonyho Reevesa. Ten sa ponúkol, že jej vyprodukuje album, čoho dôsledkom bola jedna z najvýznamnejších nahrávok dánskeho progresívneho rocku – Wide Open N-Way. Nahrávala sa desať dní počas júna 1970 v Kodani a ešte v tom istom roku sa dielo dostalo na pulty. Na basu na ňom hral Erik Stedt, ktorý obsluhoval aj klavír.

Album vyšiel aj za hranicami Dánska, dokonca vo Veľkej Británii. Sprevádzal ho nealbumový singel Tell Me/I Think It’s Gonna Rain Today. Nanešťastie, v roku 1971 sa Stedt predávkoval drogami a zomrel. Kapela pokračovala vo štvorici, Prehn hral na base, začalo sa však obdobie striedania zostáv. Ešte v tom istom roku vyšiel aj singel Deep Within The Storm/Chicken Skin. V roku 1972 vyšiel druhý album The Neighbour’s Son. Tiež ho produkoval Reeves, zostavu tvorili Lyng, Prehn, Ole Fick (gitara, spev), Jess Stæhr (basa) a Bo Thrige Andersen (bicie). Ale ani nové posily z kapely Burnin’ Red Ivanhoe nepomohli. Album sa odklonil od dlhých kompozícií smerom k ústretovejším minutážam a skupina sa v roku 1972 napokon rozpadla.

Preh a Lauridsen sa podielali na jedinom albume kapely MoiranaLoners & Lovers (1974), Stæhr a Andersen hrali v džezrockovej formácii Secret Oyster.

Na cédečku vyšli Wide Open N-Way a The Neighbour’s Son spoločne na jednom nosiči na značke Sonet hneď  dvakrát (2000 a 2010). Šlo o remastrované vydanie 2LP, ktoré sa zjavilo v roku 1979. Okrem toho sa debut zjavil vo vydaniach ako od Repertoire (1994), tak Esoteric Recordings (2012). Druhý album nemá samostatné vydanie na cédečku. Obe diela si však dokázali v priebehu času zabezpečiť viaceré reedície na platniach.

(doplnené, pôvodne zverejnené na progboarde)

Wide Open N-Way (1970)
The Neighbour’s Son (1972)