COMUS – First Utterance (1971)

Hned na začátku je posluchač zavalen rozervaností produkovanou akustickými nástroji. Zappa se potkává s JABLKOŇ. Tohle je velmi avantgardní dílko, a to i na poměry Dawn Records. Ti se v dávných dobách namnoze pionýrsky zasloužili o zvěčnění originálních a nenahraditelných artefaktů své doby. V případě COMUS se na svět dostává hůře stravitelný materiál, neboť skladby jsou vystavěny se záměrem dosáhnout zneklidňujícího a drásajícího účinku.

Jen si pozorně poslechněte ten Chapmanovsky zdivočele roztřesený vokál, kvílení bosorek okolo něj, úpění violy, a bezbřehé spirály dalších zvláštních zvuků. Je to zvláštní a pomatené. Dominuje akustická kytara, viola, flétna, exoticky znějící bubny, až někam k etnické nelibozvučnosti. Použití nástrojů a hudební koncepce se vymyká všemu doposud slyšenému. Také kvílivé vokály přicházejí odněkud z mimozemských sfér, opatřeny prazvláštní psychedelicko abstraktní aurou.

Najdeme zde kousky prodělávající patafyzikou proměnu z nevinně znějící písně do zvukového propletence srovnatelného s moderní vážnou hudbou. Z vlastní hudby lze často vycítit děj, divadlo zvuků má svoje kladné i záporné postavy, je tu zápletka i rozuzlení. Občas se přistihnu při očekávání, zda právě znějící tón bude přiveden do záhubné propasti zvané disonance, nebo přinese melodické vyústění. Nejvíce do krajnosti tuto drsnou hru dovedou skladby The Herald, Drip Drip, a Bitten.

Nevím, jak ve své době zapůsobilo toto zvláštní dílo na publikum, obávám se, že ke mnoha posluchačům natrvalo neproniknulo. Domnívám se však, že ten, kdo si je tehdy pustil pod kůži, dodnes nezapomenul na jeho účinek. Neznám podobně působivou hudební látku, jež by za použití úsporných akustických prostředků dokázala docílit tak razantního dopadu. Neznám nikoho, kdo se dokázal takto suverénně pohybovat na pomezí acidického akustického rocku, RIO, avantgardy a experimentu. Snad jen projekt EXUMA se tomu dokázal přiblížit.

First Utterance není muzika pro každý den, ale když sedne, je skvělá! K plnému hodnocení nějakou dobu dozrávala, trvalo to bez přehánění více, jak deset let, ale dnes patří mezi stálice mezi mého poslechového repertoáru.

Poznámka ke zvuku – poslouchám buď zde recenzované vydání, tedy první japonskou edici, i když není úplně ideální (mírně zahlušený zvuk, slyšitelně pomalejší rychlost, sice tak sekunda na minutu, ale okamžitě to práskne do uší). Anebo japonské vydání z roku 2002 Victor VICP-62166, které je zjevně z jiného masteru, zvuk je zřetelnější, rychlejší, DR10. Už bolestivý kompromis je 2CD edice Song To Comus: The Complete Collection (2005), kde je pohromadě s druhým albem a mnoha přidanými skladbami, ale DR9. To Japonec ARC-7123/24 ze stejného roku je šit nejhoršího stupně (DR7), tomu se vyhněte.

01. Diana – 04:41
02. The Herald – 12:22
03.
Drip Drip – 11:09
04.
Song To Comus – 07:35
05.
The Bite – 05:32
06. Bitten – 02:18
07. The Prisoner – 06:25

Total – 50:02
Dynamic range – DR12

First Utterance Book Cover First Utterance
22DN-69
Comus
Art rock
Dawn / Teichiku (Japan 1989)
1971
7

6 názorov na “COMUS – First Utterance (1971)”

1. Napriek skutočnosti, že po hudobnej stránke je to na hrane môjho vkusu a vnímania rockovej hudby, tak som mal o zakúpení kapely Comus istý čas záujem, ktorý sa nakoniec nerealizoval…
    Antony, díky za recenziu!

2. Môj vkus má síce obrovské rezervy, ale aj mne bolo po provom počutí tohto diela jasné, že som spoznal niečo neopakovateľne jedinečné. Ten obal krásne vystihuje muziku. Nevábnu, priam zlú, ale svojim spôsobom potrebnú. Osobne ma fascinuje, že spev je miestami falošný, ale keby nebol, nemalo by to tú silu.

Tiež mám japonské vydanie z roka 2002 Victor, takže môžem pokojne spávať, generátor náhodných čísel skratky pre doktora ho uznal hodným. 🙂

3. Kapelu i desku jsem poznal před osmi roky díky Dannyho recenzi na progboardu, následně jsem si koupil vinyl a před čtyřmi lety CD na japonském mini LP. Co k tomu dodat ten příměr Zappa Jablkoň sedí jako něco na nočník. Průběžně si to pouštím, zapomenutý klenot. Opět pěkné čtení a díky za něj.