CARAVAN – For Girls Who Grow Plump In The Night (1973)

Hned během první minuty je zcela evidentní, že tohle bude zážitek vysoké kvality. Ano, již úvodní okamžiky ukazují přesvědčivou a mistrovskou úroveň alba, které jsem dříve vnímal, jako standardní řadovku CARAVAN. Skladby jsou neobyčejně promyšleně zaranžovány, nápaditě vystavěny, srší z nich radost a spontánní muzikantství. Navozují atmosféru neobyčejného posluchačského zážitku. Zpěv je tradičně slabší, ale to je věčně bolavé místo této skupiny, a nic s tím nejde dělat. Pye Hastings je sice podprůměrný zpěvák, většinu textu jen monotónně odvykládá, ale dobrý kytarista, a především takřka výhradní komponista hudebního materiálu. Prostě, takový leader.

Skladby oplývají množstvím nástrojů a hostujících hudebníků. Ta pestrost je až pouťová, tady šmidlají housličky, jinde troubí trumpetky, je to celé takové veselé, až nevázané. Za pozornost stojí také práce s náladami, a to jak u různých skladeb vzájemně, tak v průběhu jich samotných. Například začátek a některé pasáže v C’Thlu Thlu dovedou navodit až tíživě dumavou náladu, aby vzápětí přešly do kurážně se nesoucích zpěvů, které střídají tvrdě rytmizované kytary, to vše působivě domalované klávesovými sóly a podklady.

Jako celek je toto CD veselého a bezstarostného vyznění. Uvolněnost a lehkost z něj sálají v každém tónu. To vše, prosím, při zachování všech znaků kvalitně zpracovaných kompozic. Zde získalo umělecké mistrovství velmi hravou, avšak současně dospělou, tvář. Významný podíl na zvuku alba má také viola Petera Geoffreye Richardsona, ve skladbě Be All Right ještě obohacená elektrickým čelem.

Rozmach a tvůrčí nespoutanost nechybí ani pěti přidaným bonusům, naopak díky jejich novému mixu (byly to staré, dosud nesmíchané studiové pásky, z nich tři dosud nikde nevyšly) působí ještě jiskrněji. Jelikož nejsilnější části alba jsou rozsáhlé instrumentální pasáže se spoustou nástrojů a kompozičních chytrůstek a překupek, je celá nahrávka jedním velkým zážitkem. Chce to soustředěný poslech, z alba nelze dělat kulisu, to se pak kouzlo vytrácí. Při pozorném poslechu je však zužitkován celý potenciál desky. Dokonce ani nevýrazný zpěv nevadí, a docela citlivě zapadá do celkové koncepce.

Zvukově lze zmínit ještě vyrovnaný podíl všech nástrojů, což zaujme právě při jejich docela vysokém počtu, ve kterém se na albu vyskytují. Každý má to své správné místo, ať už jde o exotická conga, nebo třeba různé syntezátory. Mohu konstatovat jejich vzácně vyrovnaný souzvuk, kde se i v experimentálních částech daří zachovat přehlednost. Některá místa se skutečně dají srovnat s pasážemi od YES nebo KING CRIMSON.

Jestliže mám hodnotit své dojmy, jsem sám překvapen. Dosud bych vůbec neřekl, že kdy dám nějakému albu CARAVAN plné hodnocení za bezchybné provedení hudební tvorby. For Girls Who Grow Plump In The Night si je však zaslouží, neboť podobně radostných děl je v rockové hudbě málo, a už vůbec ne přivedených do takové dokonalosti.

01. Memory Lain, Hugh / Headloss – 09:15
02.
Hoedown – 03:19
03.
Surprise, Surprise – 04:06
04.
C’Thlu Thlu – 06:12
05.
The Dog, The Dog, He’s At It Again – 05:56
06. Be All Right / Chance Of A Lifetime – 06:34
07. L’Auberge Du Sanglier / A Hunting We Shall Go / Pengola / Backwards / A Hunting Shall We Go (Reprise) – 10:04
 – Bonusy:
08. Memory Lain, Hugh / Headloss (US Mix) – 09:18
09. No! (“Be Alright”) / Waffle (“Chance Of A Lifetime”) – 05:10
10. He Who Smelt It Dealt It (“Memory Lain, Hugh”) – 04:42
11. Surprise, Surprise – 03:15
12. Derek’s Long Thing – 10:58

Total – 78:49
Dynamic range – DR12

For Girls Who Grow Plump In The Night Book Cover For Girls Who Grow Plump In The Night
UICY-9060
Caravan
Art rock
Deram (Japan 2001)
1973
7+5

4 názory na “CARAVAN – For Girls Who Grow Plump In The Night (1973)”

1. Skladby č.2 a 3 mi moc neseděj a plnej počet bych tak určitě nedal, ale tu čtverku jo. Od druhé poloviny kompozice C’thlu Thlu je to parádní jízda a v tomhle případě si cením aj těch pěti bonusů. Jeden lepší, jak druhej. Jak jsem poznamenal ve své stařičké recenzi z roku 2015, je to snad první CD, kde si bonusů cením víc než původních skladeb.