Captain Beefheart & His Magic Band ‎– The Mirror Man Sessions (1999)

Tahle původně čtyřskladbová deska vyšla v roce 1971 jako “live“. Bylo to živé hraní ve studiu. Na obalu tehdy stálo: “These performances were recorded one night in Los Angeles in 1965″, tedy nahrávka z roku 1965. Byl to nekorektní údaj, sessions proběhly v roce 1967. Přesto se nabízí otázka, proč tyto skladby nejsou na debutovém albu Safe As Milk, které v tom roce vyšlo? Odpověď je jednoznačná; to, co tehdy nahráli, by nikdo v roce 1967 nevydal.

Zkrácené verze některých skladeb doplnil elektronickým fázováním producent Bob Krasnow a vydal o rok později na albu Strictly Personal. Tohle Beefheart nikdy nepřijal za své, považoval jej za podvod ze strany producenta. V roce 1999 vydal remasterované debutové album Safe As Milk doplněné bonusy z těchto sessions a taky remaster LP Mirror Man s názvem The Mirror Man Sessions s pěti bonusovými skladbami. Obsah zůstal stejný, skvělá hudba na bluesovém podkladu a vynikající zpěv hlavního protagonisty. Touto deskou posluchači vlastně dostaly písně z alba Strictly Personal bez elektronických úprav producenta Boba Krasnowa.

Deska začíná dvacetiminutovým jamem s názvem Tarotplane. Skladba s bluesovým podkladem, pevný rytmus, všude přítomná hra Captain Beefhearta na foukací harmoniku, se kterou provádí neskutečné kousky, používá lidský hlas jako určitou formu percussion, vynikající zpěv. V desetiminutové 25th Century Quaker neskutečné sólo frontmana na saxofon. Píseň Mirror Man prodloužená na šestnáct minut se mi líbí více, než pokračování této skladby s názvem Son Of Mirror Man na Strictly Personal. Vynikající Kandy Korn, také tato verze se nedá s tou na Strictly Personal porovnávat.

Jako první bonus zazní Trust Us, tuhle skladbu miluji už ze Strictly Personal. Je to nejpsychedeličtější a nejodvazovější kompozice, která má několik částí, nejvíce se mi líbí závěrečná. Safe As Milk dala název debutovému albu, ale stejně vyšla na druhém. Ten název vznikl tak, že před vydáním debutového alba jel Beefheart s Bobem Krasnowem na kolečkových křeslech v ranních hodinách po ulici, kde se začali objevovat pochybné existence. Bob Krasnow měl obavy a na to mu Beefheart odpověděl: Nestarej se, všechno je bezpečný jak mlíko.“ Závěrečný slogan dal název debutovému albu. Ve skladbě Beatle Bones N’ Smokin’ Stones citují jednu z mých oblíbených skladeb Beatles, a to Strawberry Fields Forever. Líbí se mi Moody Liz, velice zajímavá skladba, která nevyšla na předchozích albech. Závěr desky obstará Gimme Dat Harp Boy, jejíž verze vyšla už, jak jinak, na Strictly Personal.

Já mám rád všechno, co Don Van Vliet vydal. I ty komerčnější desky Uconditionally Guaranteed a Bluejeans & Moonbeans. Po Trout Mask Replica mám nejradši tuhle desku a dávám jí pět hvězdiček.

1. Tarotplane (19:08)
2. 25th Century Quaker (9:50)