Brian Auger’s Oblivion Express – Brian Auger’s Oblivion Express, 1971

Brian Auger nie je v srdci Európy práve masovo prepieraná celebrita. Má síce svetovú povesť špičkového klávesového mága, ale nespomínam si, že by v mojom okolí, prípadne na jazykovo blízkom internete vyvolával davovú hystériu. Je to možno škoda, nakoľko rozhodne spáchal viacero zaujímavých diel. A to som ani zďaleka všetky nepočul. Po rozpade formácie Trinity založil viac ako podmanivú kapelu s egocentrickým názvom Brian Auger’s Oblivion Express.  Psychedelicky zaonačený džezrock s dôrazom na rock je hlavnou náplňou rovnomenného albumu Brian Auger’s Oblivion Express nahraného koncom roku 1970. Na pulty sa však dostal až v roku 1971 a povedzme si na rovinu, je to koktail namiešaný presne pre ľudí ako ja.

Dámy a páni, pohodlne sa usaďte a nastražte uši. Prichádza Dragon Song! Keby Auger nikdy nič iné nenahral, stačilo by to na zápis do análov. Drsná inštrumentálka plná hrmotajúcej rytmiky, dokresľujúcich klávesov a najmä ostrej gitarovej exhibície Jima Mullena, je mojím súkromným favoritom na poli „progresívnej“ sedemdesiatkovej muziky. Skladba, pod ktorou je podpísaný samotný „Mahavishnu“ McLaughlin (originál by ste našli na jeho sólovom albume Devotion), je skrátka „coverovou“ perlou rockovej muziky. Rovnako podmanivý je aj meditatívny kúsok Total Eclipse. Gitarista nie a nie stíchnuť, Auger sa časom rovnako prihlási o slovo, nuž sa ani nenazdáte a zrazu uplynie bezmála dvanásť minút. Svižná „nadžezlá“ pohodvka The Light obsahuje prvýkrát aj spevy. Keby som mal vybrať nejaký singel, asi by som zvolil práve túto skladbu, i keď neverím, že by prevalcovala rebríčky „bieberovským“ spôsobom. Už len pre tú absolútne drsnú psychedelickú bodku na záver. Podobná záležitosť je aj On The Road. Akurát je tvrdšia a na singel pridlhá. Však sa gitarista s klávesákom nedržia vzadu. Do tretice sa spievaný nárez otŕča v skladbe The Sword. Každá ďalšia spievaná skladba je lepšia ako predchádzajúca a v tomto duchu sa nesie aj absolútna pecka Oblivon Express. Z uvedených vokálnych čísel sa mi páči najviac a ktovie, akú rolu v tom hrá skutočnosť, že je z nich najdlhšia. V prostriedku nastúpi také ťažkotonážne blues, že kompletný tím súťažiacich diev v miss moletiek pripomína hladomorom stíhaných afrických neborákov.

Nemôžem ani zďaleka tvrdiť, že by som tvorbu Briana Augera poznal skrz naskrz. Napriek tomu nepochybujem o tom, že toto je jeho najlepší album. Zamiloval som si ho a hra Jima Mullena mu dala vskutku nekompromisný tvrdý rockový kabát. Srdcovka.

1. Dragon Song 4:20
  2. Total Eclipse 11:27
  3. The Light 4:20