Hard rock spod horiaceho kríža

Keď sa povie klávesovo dominantný hard rock, hneď si predstavím Uriah Heep. Nikdy žiadne klávesy nezneli lepšie, ako Hammondky na prelome 70. rokov. Skupiny ako Uriah Heep, Deep Purple, Warhorse, Still Life, Wind a pod. mi dávajú za pravdu. Do tejto kategórie sa radí aj skupina Bodkin.

Bodkin bola škótska kapela a navzdory predsudkom o škótskej lakomosti, táto formácia sa doslova rozdala všetkým rockerom, ktorí milujú neučesaný klávesový hardrock. Rovnomenný album ponúka päť dlhších skladieb, v ktorých to priam kypí surovými hardrockovými orgiami a klávesy znejú nielen božsky, ale dokonca ako panteón (grécky alebo rímsky, vyberte si, obidva majú bohov nadostač). To však nie je všetko! Gitarista si svoj zvuk evidentne upravil podľa reťazovej píly, rytmika si do rytmu buráca po svojom a spev… Spevák sa často k slovu nedostane, na to sa skupina až príliš rada púšťa do dlhočizných inštrumentálnych plôch, keď mu však dajú pokyn, počúva sa výborne, hardrockový štandard tej doby inak nedovolí.

Keď tu nedávno Borek v žurnále spomínal na nemeckú firmu Witch & Warlock, ja musím velebiť pirátsky taliansky label Akarma, ktorý nás na prelome roka 2000 zásoboval neskutočným množstvom stariniek, ktoré boli inak nedostupné, a to vo forme ako LP, tak CD. Práve od tejto značky mám doma cédečko Bodkin. Obal je čierny, rozkladací, v tvare kríža, ktorý horí a zazerá z neho kozia hlava. Nájde sa tam aj vlk s vycerenými zubami a ľudské oko. Inými slovami, imidž, pre ktorý by na Slovensku zvolávali svätú inkvizíciu, slúžil ako pomerne okatý marketingový ťah pútajúci pozornosť potenciálnych kupujúcich. Osobne neprikladám symbolike v šoubiznise veľkú váhu.

Čomu váhu prikladám, je muzika. A tá je úžasná!

1. Three Days After Death pt. 1 9:28
  2. Three Days After Death pt. 2 7:11
  3. Aunty Mary’s Trashcan 10:41
  4. After Your Lumber 5:14
  5. Plastic Man 6:00

Mick Riddel: gitara
Doug Rome: klávesy
Dick Sneddon: bicie
Bill Anderson: basa
Zeik Hume: spev

Bodkin Book Cover Bodkin
Bodkin
West Records
1972
5

4 názory na “Hard rock spod horiaceho kríža”

1. Na Bodkin mě kdysi upozornil jeden kamarád z Lenešic, od kterého jsem kupoval muziku. Koupil jsem si jejich CD v ošklivém obalu s nápisem Bodkin, před pár lety jsem rozšířil sbírku o vinyl s kozlí hlavou od Akarmy a před pár dny dorazilo CD od Akarmy. Tohle je naprosto úžasná kapela, četl jsem, že vystupovali s Wishbone Ash. Na desce se mi snad nejvíce líbí skladba Aunty Mary’s Trashcan, která je podle mě dokonalou ukázkou tvrdého rocku s psychedelickými názvuky té doby.

2. Tak tak. Před několika týdny jsem album poslouchal při četbě Borkova článku o labelu “Witch & Warlock” a teď jsem se jen znovu ujistil v tom, jakej je to rachot. Mrknul jsem na discogs, abych se podíval kolik toho vyšlo a přijde mi zvláštní, že téměř každá reedice má jinou obálku. A zrovna ta s tou loďkou se teda moc nepovedla. Kozlí hlava je lepší…

Hejkale, dík za recku.

1. Bodkin je jednou z tých raritiek, ktoré som mal možnosť objavovať kdesi na začiatku nového storočia. Bola to skvelá doba. Vychádzalo kadečo a vlastne mi bolo jedno, či je to taký alebo onaký label, hlavne, že to bola rocková muzika z prelomu 60. a 70. rokov. A často šlo doslova o kúpu naslepo, stačilo, aby predavač podotkol, že je to fajn. Málokedy som sa sklamal. Napokon, internet ešte nebol tým, čím dnes. Rád na to spomínam, ale je fajn, že informačné možnosti sú dnes omnoho ďalej.