Uchovajte si vieru v južanský rock

Black Oak Arkansas. Jim „Dandy“ Mangrum. Južanský rock má mnoho tvárí, táto patrí k tým najoriginálnejším.

O skupine som sa dozvedel dávno potom, čo sme v 90. rokoch založili rodinný fanklub južariny. V slovenskej časti Československej socialistickej republiky sa o Black Oak Arkansas neobtrel hádam nikto. Po revolúcii sa možnosti roztvorili, čomu napomohla aj retro vlna vydávania západnej rockovej muziky z hlbín 60. a 70. rokov na cédečkach. Napokon som sa po jednej návšteve u rodinného známeho prehrabal aj k titulu Keep The Faith. Obal plný kníh, v booklete hromada zarastených típkov… Neodolal som a to bola chyba. A nie jediná.

V prvom rade, Keep The Faith je album, ktorý vytvoril v mojej mysli etalón, ktorým som pomeriaval všetko ostatné, čo som od skupiny neskôr počul. V druhom rade, po prvých sekundách som neveriacky kukal! Jim Dandy spieval tak ojedinele, až som neveril, že niekto takto evidentne dokáže stelesniť iróniu v mohutnom hlase. V treťom rade, nádherné gitarové vrstvenie, ktoré často ignoruje akordy a nechá nástroje len tak vyšívať a mrskať melódie kade-tade, to ma dostalo. V neposlednom rade, celý album bol správne iný, než Lynyrd Skynyrd, ktorý som v tej dobe staval na piedestál južariny.

Paradoxne, titulná skladba je z celého albumu najslabšia, ale je to hitovka. Skladby sú drsné, mnohogitarové, rázne, majú v sebe veľkú dávku melodiky a všetko to korunuje fenomenálny hlas Jima Dandyho. Najlepšie sú všetky skladby na albume, vypichnem jedinú, Fever In My Mind, čo je prakticky permanentné sólovanie gitár a do toho fičí životný výkon frontmana. Tá skladba ma opantala tak, že ju dodnes radím medzi tie naj, nech sa deje, čo sa deje!

Ale späť k spomienkam. Samozrejme, album som si napálil. A čuduj sa svete, natrafil som naň aj v miestnom bratislavskom šope, kde som ho okamžite zakúpil. V tej dobe boli na pultoch aj iné albumy kapely, ale ja som si ich nekúpil, pretože som sa bál, že budú horšie, zlé, že sa jednoducho sklamem a Keep The Faith bude pre mňa navždy jedinou absolútnou tvorivou métou skupiny. Bál som sa, že už nič nemôže byť dosť dobré. Až som sa napokon odhodlal predsa len kúpiť aj ďalšie. Avšak, dejiny sa menia, nosiče medzitým zmizli z trhu a dostupnosť zrazu nebola…

Prešlo veľa rokov, kým som dokázal splašiť aj ostatné diela a hoci ani jedno nemá tú moc zlomiť môj názor na Keep The Faith, neľutujem. Black Oak Arkansas je perfektná svojská boogie southern rocková kapela a tento album patrí k mojim srdcovkám.

P.S. Šokoval ma aj frontman Jim Dandy, ktorého som napokon mal možnosť vidieť na DVD a človek neverí, kde sa v takom chalaniskovi berie ten hlasisko!

1. Keep The Faith 3:10
  2. Revolutionary All American Boys 3:34