Bez ohňa sa (vraj) nedymí

Nie je žiadnym tajomstvom, že Wishbone Ash je moja najobľúbenejšia kapela. Nič na tom nemení fakt, že vo svojej tvorbe mala aj obdobia, ktoré ma neoslovujú. V druhej polovici 70. rokov sa ustálila v podobe melodického rocku, ktorý však tradične ozvláštnila svojimi majestátnymi gitarovými partmi. Pretože, aby sme si rozumeli, neexistuje žiadna iná kapela, ktorá by dokázala pracovať s gitarovými sólami tak, ako Wishbone Ash. Dôraz na melodiku, premyslené gradovanie bez snahy o okaté predvádzanie, a predsa šlo o majstrovskú hru oboch sólistov! Aj preto nešliapnete vedľa, ak si vypočujete hoci album No Smoke Without Fire z roku 1978, na ktorom svoje majstrovstvo predvádzajú v mimoriadne prístupnej polohe.

Iste, časy experimentovania, posúvania hraníc a tvorby najlepších rockových balád, aké kto kedy zložil, boli už pár rokov minulosťou. To neznamená, že by kapela stratila tvár. Stále je jasne rozpoznateľná medzi čímkoľvek, čo by vám pustili v ľubovoľnom kvíze – spoznaj interpreta. Aká to dnes vzácnosť…

Ale poďme k albumu.

Úvodné vábenie obstaráva skladba You See Red, ktorá podľa názvu môže evokovať varovanie pred návratom komunizmu do Európy. V podstate je len variáciou na frustráciu opusteného muža. Príjemne rockovo odsýpa, obsahuje typické poznávacie znamenia etalónu „Wishbone Ash“, či už ide o viachlasé vokály alebo neskutočne zvučné a melodické gitarové prezentácie. Nevtieravá vec Baby The Angels Are Here poteší v záverečnom gitarovom vzplanutí, Ships In The Sky zasa svojím úvodným vybrnkávaním pripomenie časy Argusu. Pre tých, kto nevedia, o čo ide, skúste si pohľadať album roku 1972 podľa magazínu Sounds. Skrátka, balady kapele šli ako nikomu!

Stand And Deliver síce tiež vyznieva ako klasická rocková pesnička, gitaristi z nej však časom (a že má sedem minút) spravia dôvod pre závislosť na sólach. Ako sa dnešná rocková muzika s tézou o prekonaní sól ochudobňuje, máte servírované na podnose a bez zbytočných slov. Z muziky na albume sála pohoda. Preto aj Anger In Harmony znie ako niečo, čo si nerobí vrásky z prízemností. Muzikanti sa nikam neženú a evidentne sa nemusia do ničoho siliť. Aj z toho by si dnešné tovary vydávajúce sa za rockerov mohli brať príklad.

Zachcelo sa vám trošky pátosu? Like A Child vám ho baladicky naservíruje aj s nadmernou dávkou krehkých spevov a citlivých gitarových melódií. Dvojdielna skladba The Way Of The World je úžasná. Toto je Wishbone Ash ako za starých čias!

Bonusové skladby na cédečku prinášajú dva príjemné kúsky, ktoré sa nedostali na album a trojicu starších skladieb z koncertných záznamov, počúvajú sa dobre a je fajn, že sa tu nachádza aj Bad Weather Blues. Ide o bluesovú vec, ktorú kapela hrávala zásadne na koncertoch, na žiadny album sa nedostala. Aspoň poslúžila ako b-strana singlu You See Red.

Krásna rocková hudba sa môže spoľahnúť na to, že si do svojej definície vo výkladovom slovníku bude môcť zapísať väčšinu albumov od Wishbone Ash. No Smoke Without Fire nie je výnimkou.

1. You See Red 5:55
  2. Baby The Angels Are Here 4:40
  3. Ships In The Sky 2:55
  4. Stand And Deliver 7:15
  5. Anger In Harmony 5:00
  6. Like A Child 5:00
  7. The Way Of The World Part 1 4:00
  8. The Way Of The World Part 2 5:25
  9. Firesign (previously unreleased) 5:05
  10. Time And Space (remix) 6:00
  11. Lorelei (live) 6:00
  12. Come In From The Rain (live) 4:55
  13. Bad Weather Blues (live) 8:00

(Skladby 9-13 sú bonusy)

Martin Turner: basa, spev
Andy Powell: gitara, spev
Laurie Wisefield: gitara, spev
Steve Upton: bicie

No Smoke Without Fire Book Cover No Smoke Without Fire
Wishbone Ash
MCA
1978
8

Názor na “Bez ohňa sa (vraj) nedymí”

1. Wishbone Ash – No Smoke Without Fire. Jsou alba, ktera koupite i v Antarktide v noci. Na jine musite cekat a nez se ho dockate prehravate pasek s timto albem, ze je natahlej jak zvykacka. V dobe, kdy jsem si kompletoval W. Ash nebylo snadne prave toto lp sehnat. Nakonec bylo k mani japonske vydani. o jo. Cekal jsem na nej pul roku, ale ta radost co nasledovala. To vite, mel jsem obavy, aby byla v poradku. Mam ji moc rad. Kdyz ji beru do rukou tak s uctou. Tak to ma byt. Skvele veci se maji uchovavat naveky. Skvela recenze. Dekuji.