Beggar’s Opera – Pathfinder alebo ako upáliť bosorku

Spomedzi rockových skupín, ktoré ma ovplyvnili počas puberty a mám ich zapísané hlboko v tých častiach môjho súcna, kde sa podobné veci obvykle usídlia, vyniká Beggar’s Opera. Dnes si pripomeniem jej tretí album Pathfinder (1972).

Keď som sa pár rokov po revolúcii doslova zamiloval do tvorby Emerson, Lake & Palmer, pretože hrali „nudnú“ klasiku takým spôsobom, že som nechápal, netrvalo dlho a začal som hľadať, či neexistuje niečo podobné. Existovalo. Prelúskal som celú encyklopédiu Rock 2000 a vypísal som si všetky skupiny, ku ktorým bolo priradené magické označenie – classical rock. A tak začala moja púť po objavovaní kapiel ako The Nice, Renaissance, EkseptionTriumvirat, Egg, Mainhorse, RefugeeFields a … Beggars Opera. Samozrejme, debutový album som si zohnal hneď, ako sa dalo. A odpadol som. Nikto nikdy nehral klasiku tak ohnivo, surovo, oduševnene. Inak, muselo prejsť mnoho rokov, aby sa mi otvorili nové obzory s talianskou progresívnou scénou, ktorá sa ku klasike hlásila vo veľkom.

Časom som si zadovážil aj ďalšie albumy kapely. Druhý, považovaný za vrchol tvorby skupiny, tretí, ktorý o chvíľku ohovorím dosýta, no a štvrtý, ktorý ponúkol zmes príjemných pesničiek, ale už to nebolo celkom ono. A tam som skončil. Kapela síce nahrávala aj naďalej, ale v tých časoch som bol radikál, albumy som nakupoval systémom – porade a prvý, čo ma neoslovil, bol zároveň posledný, ktorý som si kúpil. Jasné, bola to dosť hlúpa zásada, veď nikde nie je napísané, že po slabšom kúsku nepríde vrcholné dielo. Ale taký som býval. Doplatili na to napríklad aj Deep Purple, akonáhle som si vypočul mdlý Stormbringer, kapelu som založil do sekcie – stačilo, nuž Come Taste The Band som si poriadne vypočul a zadovážil, až keď vyšiel dvojdiskový remaster.

Každopádne, z classic rockového uragánu sa vyliahla prekvapivo silná melodická rocková kapela. Dokazuje to aj album Pathfinder. Už v úvodnej skladbe Hobo si môžete vychutnať melodický rock najvyššej akosti. Jedinečnou črtou je hlas Martina Griffithsa, ktorý má jedinečnú farbu a rozoznám ho aj medzi miliónmi spevákov. Cover skladby MacArthur Park je právom radený k tomu najzaujímavejšiemu, čo na poli cover verzií kedy vzniklo. Napriek tomu je môj osobný favorit vtelený do hardrockového kúska The Witch. Záverečná gradácia, kedy sa za spevu „We burned her at the stake, forgive us our mistake“ pridávajú sólové klávesy a nechýba ani gitara, patrí k tomu najlepšiemu, čo som kedy počul. Dodnes mi z toho zviera srdce. Úžasné!

Musím férovo priznať, že po týchto troch dokonalých peckách akoby album troška stratil dych. Pravdepodobne je to vinou mojej eufórie, ktorá odznieva postupne, a preto nádherná melodická vec Pathfinder akoby zaniká. Neprávom. Podobne temná náladovka From Shark To Haggies je ochromujúca. V dobrom. Stretcher je melodramatická inštrumentálka v pokojnom tempe, no a na záver prichádza ostrá Madame Doubtfire, ktorá končí v kakofonickom šialenstve. A text by jej mohli závidieť všetky satanistické spolky, ktoré sa vyrojili v blackmetalovom rozpuku.

Muzika Beggars Opery ma opantáva už skoro štvrťstoročie a niečo mi hovorí, že tento pocit vo mne pretrvá hádam aj po reinkarnácii. Pathfinder je vynikajúci a jedinečný album. Pokiaľ máte radi melodickú rockovú muziku s hammondkami vpredu a vymykajúcu sa akémukoľvek prirovnaniu, viete, čo si pustiť.

1. Hobo 4:24
  2. MacArthur Park 8:19
  3. The Witch 6:02
  4. Pathfinder 3:42
  5. From Shark To Haggies 6:40
  6. Stretcher 4:48
  7. Madame Doubtfire 4:21

Martin Griffiths: spev
Alan Park: klávesy
Ricky Gardiner: gitara, vokály
Gordon Sellar: basa, ak. gitara, vokály
Ray Wilson: bicie

Pathfinder Book Cover Pathfinder
Beggars Opera
hard rock, progressive rock
Vertigo
1972
CD (Repertoire Records, 1995)
7

8 názorov na “Beggar’s Opera – Pathfinder alebo ako upáliť bosorku”

1. Fantastický spevák, výborný album…
    Vlastním “výberovku” Nimbus – The Vertigo Years Anthology (2012), ktorá obsahuje prvé 3 kompletné albumy + polovicu štvrtého a hudbu Beggars Opera si užívam.
    …Hejkal, díky!

2. Jo, jo a ještě jednou jo, tohle je muzika podle mého gusta. Beggars Opera jsou bezva a ty jejich první tři desky jedna lepší, jak druhá. S vynikajícím zpěvem navrch. Díky za recku a už mi tady duněj. “Sister of satan, your scorpion sits by your side, (that’s the evil of Madam Doubtfire)…”