Priama paľba v zlej spoločnosti, čo môže byť lepšie?

Úsečný hardrock. Že neviete, čo je to? Pustite si Bad Company. Bárs aj album Straight Shooter.

Po rozpade kapely Free sa jedinečný spevák Paul Rodgers a nemenej osobitý úsporný bubeník Simon Kirke spichli s basákom Boz Burellom, ktorý mal tú česť sekundovať chvíľku Robertovi Frippovi a jeho King Crimson. Posledným, hoci nie významom, členom kapely Bad Company sa stal gitarista Mick Ralphs. Ten pôsobil v Mott The Hoople, kde sa cítil nevyužitý. V novej kapele tento pocit rozhodne nemal! V roku 1974 zmienená štvorica vydala debutový album, ktorý sprevádzal singel Can‘t Get Enough a bolo jasné, že na poli brit(s)kého hardrocku vyšla nová hviezda. Na jeseň toho roku chalani nahrali aj materiál na druhý album, ktorý vyšiel počiatkom roka 1975 pod názvom Straight Shooter.

Hudba je to navlas rovnaká ako na debute, a teda sa pripravte na dávku ráznych rockových pesničiek typu Good Lovin‘ Gone Bad alebo Deal With The Preacher, ako aj na podmanivé pomalé skladby, ktoré však nikdy neskĺznu do lacných slaďákov, naopak, ide o parádne posadené pecky (Call On Me, Feel Like Makin‘ Love, Shooting Star). Občas akoby sa sem zatúlala muzička od Free, taká Weep No More, prípadne Wild Fire Woman by mohli hviezdiť na ľubovoľnom albume spomínanej veličiny.

Debata o tom, či je lepšia Free alebo Bad Company mi príde zbytočná. Vnímam to ako prirodzený a pomalý vývoj muziky združenej okolo Paula Rodgersa. A som rád, že bývali doby, kedy sa tento zdanlivo jednoduchý, ale o to presvedčivejší druh muziky dostával na bodované miesta v hitparádach. Áno, v neúprosnom komerčnom svete sa chvíľku darilo prirodzenej a nekompromisnej rockovej muzike, zažiť to tak na vlastnej koži!

Aspoň, že nám tu ostali nahrávky, ktoré si môžeme kedykoľvek pustiť, zatvoriť oči a kochať sa poriadnou muzikou. Viete, ako to je. Poriadna hudba je neporiadna.

1. Good Lovin‘ Gone Bad 3:35
2. Feel Like Makin‘ Love 5:12
3. Weep No More 3:59
4. Shooting Star 6:14
5. Deal With The Preacher 5:01
6. Wild Fire Woman 4:32
7. Anna 3:41
8. Call On Me 6:03

Paul Rodgers: spev, gitara, piano
Mick Ralphs: gitara, klávesy
Boz Burrell: basa
Simon Kirke: bicie

Straight Shooter Book Cover Straight Shooter
Bad Company
Island Records
1975
8

6 názorov na “Priama paľba v zlej spoločnosti, čo môže byť lepšie?”

1. Free patřili v té době vedle Led Zeppelin k mým nejoblíbenějším kapelám, po jejich rozchodu patřila moje pozornost novému působišti Paula Rodgerse, k Bad Company. Jejich debut , který byl deskou roku 1972, jsem měl nahraný bezprostředně po vydání a doposud na něj nedám dopustit. Trochu jinak to mám s tímhle albem, pro mě už není tak dobré jako debut, i když jsou tam výborné písničky, ale to má opravdu každý jinak. Hlas Paula Rodgerse je neopakovatelný a výborný na všech deskách jejichž nahrávání se zúčastnil, ale to co nahrál po tomhle albu se mi nelíbí, nelíbí se mi ani jeho spolupráce s Jimmy Pagem ve skupině Firm a už vůbec ne desky skupiny Law. Queen s Paulem jsem ani neslyšel. Tohle je podle mě jeho poslední dobré album. Samozřejmě první dvě desky mám ve sbírce a myslím si, že patří do sbírky každého rockera.

1. Taky beru Rodgerse jako osobitýho borce, který se osvědčil všude. A s výjimkou The Firm si všechno i rád kdykoli poslechnu – Free a Bad Company komplet (nejvíc oblibuju Heartbreaker a Burnin’ Sky), The Law i nevydaný druhý album, jen tomu spojení s Queenama jsem se taky cíleně vyhnul. A nikdy jinak.

1. Od Free mám v oblibě Tons Of Sobs a Tebou zmiňovaný Heartbreaker a od Bad Company je to pouze Bad Co., Straight Shooter se mi líbí, ale nezní mi tak dobře jako debut. Burnin´ Sky si budu muset poslechnou, ještě jsem ho neslyšel , já jsem s nimi skončil po Run With The Pack, to jsem měl nahraný, ale potom nějaký nosič jsem si už nekoupil.

2. Skvelé dielo a môj prvý CD album od kapely v zbierke. Pamätám dodnes, ako som ho kúpil od kolegu v práci, niekedy v polovici 90. rokov, ktorý rušil zbierku – CD i LP – vraj mu stačia „empétrojky“.
    Hejkal, díky za recenziu!