Klzká krása

Nice & Greasy. Posledný album legendárnej kapely okolo klávesáka Vincenta Cranea pred rozpadom. Aký je?

Atomic Rooster je jedna z najoriginálnejších rockových skupín. Čo album, to iná, invenčná muzika. Čo dielo, to výkvet bubeníckeho hrania. Ono, za bicími sa tu vystriedali hneď traja borci, Carl Palmer (predstavovať azda netreba), John Hammond a Ric Parnell. Aj spevácke osobnosti sa však nedajú len tak prehliadnuť. Pete French a Chris Farlowe. Každý iný, ale obaja neopakovateľní. Rovnako Nick Graham (basa, spev), John Cann (gitara, spev) alebo hoci Johnny Mandala (gitara, pseudonym džezového borca Johna Goodsalla, ktorý hral napríklad vo fusion formácii Brand X) sú hodní osobitnej pozornosti. A pri reunione počiatkom 80. rokov sa na nahrávaní dvoch albumov podieľali aj esá ako Ginger Baker (bicie), Preston Heyman (bicie), Bernie Tormé (gitara) a Dave Gilmour (gitara)!

V našej rodine „Atómový kohút“ vyžaroval svoje lúče, čo si pamätám. K dispozícii sme mali minimálne dva albumy, debut a Made In England. Už ako dieťa som niektoré skladby bral „za svoje“, nuž nečudo, že keď som sa v polovici 90. rokov začal obzerať po cédečkach, mať všetkých päť albumov z rokov 1970-1973 bola priam povinnosť.

Dostať sa v 90. rokoch k CD Atomic Rooster šlo jediným spôsobom. Spoľahnúť sa na najlepšiu vtedajšiu reedičnú spoločnosť na svete – Repertoire Records. Tá, ako správne nemecké vydavateľstvo, vydala v roku 1991 na CD album s nemeckým tracklistom (a obalom). A preto chýba dvojica parádnych skladieb Goodbye Planet Earth a Satan’s Wheel. Namiesto nich sú tu skladby Moods a What You Gonna Do. Napokon, nemecké vydanie je zhodné s tým americkým (tam však album vyšiel pod názvom IV). Obidve skladby vydavateľstvo Repertoire nepochopiteľne zaradilo ako bonusy na disk albumu Made In England. Čo už!

Album samotný je z môjho pohľadu troška nevyrovnaný. Na jednej strane sú tu úžasné veci ako bluesovka All Across The Country, alebo oba „britské“ kúsky Goodbye Planet Earth a Satan’s Wheel (podľa prvej som mal chvíľku pomenovanú kapelu v zostave basa-klávesy-bicie, okrem jednej vlastnej classical rockovej skladby 1st Night, ktorá sa nezachovala, sme nacvičovali napríklad Hoedown od Emerson, Lake & Palmer, The Rock od Atomic Rooster, to boli časy, škoda, že skončili veľmi rýchlo). Na druhej strane sú tu skryté cover verzie vlastných skladieb kapely (Save Me a Can’t Find A Reason). Nie, žeby boli zlé, naopak! Ale príde mi, že Crane nemal dostatok materiálu na album, tak varioval to, čo už kedysi nahral. Túto myšlienku vo mne utvrdzuje aj skutočnosť, že ako Moods, tak What You Gonna Do sú skôr do počtu, než aby predstavovali nejaký míľnik v tvorbe kapely. Až sa čudujem, prečo ich Nemci vymenili. Baví ma meditatívny kúsok Voodoo In You, jediná skladba mimo autorského pera kapely (a teda Cranea, Farlowea a Mandala). Inak musím uznať, že keby som musel vysvetliť,aké je to „temné“ funky, volil by som skladby typu Take One Take alebo Ear In The Snow. Nepoznám druhú kapelu, ktorá by takýmto spôsobom hrala.

Sú dni, kedy by som mu dal tri hviezdy, inokedy ma baví až na štyri, ako dnes. Každopádne je to zaujímavá muzika, ktorá nemá páru. Však vyskúšajte!

Skladby (nemecké vydanie):

1. All Across The Country 5:05
  2. Save Me 3:15
  3. Voodoo In You 7:05
  4. Moods 4:23
  5. Take One Take 4:58
  6. Can’t Find A Reason 4:25
  7. Ear In The Snow 6:12
  8. What You Gonna Do 5:20

Vincent Crane: klávesy
Chris Farlowe: spev
Johnny Mandala: gitara
Ric Parnell: bicie, perkusie

Nice & Greasy Book Cover Nice & Greasy
Atomic Rooster
hard rock, blues rock, psychedelic rock, funky
Brain/Dawn
1973
8

5 názorov na “Klzká krása”

1. Atomic Rooster jsem poznal přes album Made In England, které měl kamarád v nádherném obalu z červenohnědé džínoviny. Prvních pět desek je absolutní top britského hard rocku té doby. Tahle deska má taky jiný méně kontroverzní obal.

2. Velmi se ztotožňuji s tím, že na posluchače muzika působí v různých chvílích různě. Nemám na mysli proces dlouhodobého vývoje, ale právě to momentální rozpoložení. Co mi včera nesedlo, dnes je dokonalé, a naopak. Obecně proto nahrávky pro posouzení je nutno zkoušet několikrát, může to přinést až omračující změny. Ale nemusí.. 🙂
    Jinak, ATOMIC ROOSTER, klasika, solitéři, prvních pět alb patří do klenotnice. Díky za recenzi.

1. Súhlasím. Naposledy som bol “nútený” zmeniť svoj rokmi zavedený názor na skupinu Carmen a zopár ďalších spolkov by sa ešte našlo. Samozrejme, dalo by sa o tom diskutovať donekonečna. Všetko je individuálne. Má zmysel – mám vôbec chuť – vrátiť sa k nahrávke, ak mi na prvý (druhý) pokus nesadla?…