Asýrska kráľovná rockuje

Semiramis bola talianska symfonicko-rockovo-progresívno-artová skupina, ktorá sa do povedomia širšej svetovej verejnosti zapísala predovšetkým tým, že sa nezapísala. Pritom spevák Michele Zarrillo mal v 80. rokoch našliapnuté priam parádne, v Taliansku bol veľmi populárny popový interpret.

Kto by si pamätal, že ako gitarista a spevák kdesi v prvej polovici 70. rokov nahral ako šestnásťročný album Dedicato a Frazz (1973) práve so skupinou Semiramis, v ktorej hral aj jeho brat Maurizio (klávesy) a tiež Paolo Faenza (bicie), Marcello Reddavide (basa) a Giampiero Artegiani (klávesy). Pravda, nešlo o pôvodnú zostavu. Kapela vznikla v roku 1971 a hrali v nej bratia Zarrillovci a ich bratranci Reddavide a bubeník Memmo Pulvano. Kapela si v roku 1972 zahrala na významnom festivale Villa Pamphili a potom ju opustil Pulvano, ktorý sa vykašľal na muziku a šiel do práce (ako jediný z kapely mal v tej dobe aj normálnu robotu).

Nahradil ho Faenza a zostavu obohatil aj druhý klávesák Artegiani. Nielen, že rozbili rodinný podnik, ale prispeli na album kapely, ktorý patrí k tomu najlepšiemu a najtvrdšiemu, čo talianska progresívna scéna v 70. rokoch ponúkla. Zaujímavosťou je aj obal, ktorého sa zhostil Gordon Faggetter, anglický maliar žijúci v Ríme a spolupracujúci s vydavateľstvom RCA. Samotný album vyšiel na značke Trident. V čase vydania dieru do sveta neurobil. Uplynulo niekoľko dekád a predstavte si, teší sa pomerne vysokému kreditu medzi poslucháčmi a zberateľmi. Právom.

Ale späť k životopisu. Kapela aktívne koncertovala, v roku 1974 obmenila zostavu, prišli Toni Massarutto (basa) a Giulio Ferrarin (klávesy), dlho sa neohriali a skupina sa ešte v tom istom roku rozpadla.

Michele Zarrillo sa mihol v skupine Il Rovescio della Medaglia a v 80. rokoch sa vydal na spomínanú úspešnú popovú dráhu. Pulvano sa napokon zbavil workoholizmu a hrával vo viacerých kapelách orientovaných na muziku 60. a 70. rokov.

Reunion, ako to už býva, ohlásili Artegiani s Faenzom v roku 2013, napkon odohrali koncert v septembri 2014 v Ríme, pričom v zostave sa objavili aj Maurizio Zarrillo, Vito Ardito (spev), Antonio Trapani (gitara), Ivo Mileto (basa) a Daniele Sorrenti (klávesy, flauta).

1. Dedicato a Frazz (1973)

2 názory na “Asýrska kráľovná rockuje”