Argent je teraz spolu s nami

Čo keby sme si všetci spolu vypočuli tretí album britskej kapely Argent nazvaný All Together Now?

Ide o svojské rockové zoskupenie okolo klávesáka Roda Argenta (predtým Zombies). Zostava vydržala v nezmenenej podobe na piatich štúdiových a jednom koncertnom albume. Gitarista Ross Ballard bol hitmaker, jeho skladby poznajú ľudia dodnes, hoci spravidla od iných interpretov, ako napríklad Three Dog Night (Liar) alebo Kiss (God Gave Rock And Roll To You). Túto muziku som spoznal pomerne neskoro, až v novom miléniu a zrastal som s ňou postupne. Vlastním lacnú škatuľku Original Album Classics s prvými piatimi albumami a som spokojný. Najrýchlejšie som sa nadchol pre album All Together Now. Prečo?

Ako z iného sveta znie svieži refrén Hold Your Head Up, v kontraste s nedávno uvedeným nezáživným filmom Don’t Look Up. Skladba sa nikam neponáhľa, vie, že na konci nebude záležať, ako rýchlo sa k nemu človek dopracoval, ale čo robil predtým. Pokiaľ po mne niekto chce vedieť, ako má vyzerať rockový hit, tu je odpoveď. A veru to bol aj singel, pravda, o polovicu kratší ako na albume (autorom je už tradične Ballard). Akoby som sa zavítal do westernového baru, klavírne boogie Keep On Rollin časom naberie  aj zvyšné nástroje a potvrdí, že blues je skrátka základom rockovej muziky. Muzika á la Argent je pomerne pestrá, čo skladba, to iný žáner. Funky-rocková Tragedy sa vystihla sama, nič „lepšie“ o nej nenapíšem. Ale predsa len vyzdvihnem aspoň klávesové sólo, ktoré má silu prílivovej vlny. Pomalé náladové blues I am the dance of ages sa mi popri úvodnej skladbe páči najviac. Rytmus je svojsky stuhnutý, melodráma pekne graduje a časom zavejú (doslova) severné vetry. Bomba!

Nástup pred oltár naznačí, že Be My Lover, Be My Friend bude balada, ale figu! Rázny rockový nábeh ju nekompromisne zaraďuje kamsi k slovíčku „hard“. A priznajme si, skladbe to ostane i pristane. A ráznejší rokec He’s A Dynamo povznáša na duši (prípadne na tom vnútornom orgáne, ktorý si spájate so svojou podstatou), síce to nie je úplne vážna skladba, ale nevadí. Pure Love má štyri časti. Čo to znamená? Nuž, klávesák sa vyšantí, intrá striedajú medzihry, tie majú predohry, dohry a celkovo sa môžeme baviť o výhre. Áno, potrvá dosť dlho, kým sa ozve aj iný hudobník (kapelník sa nezaprie), klasicistickému machrovaniu to však na sile neuberá. Nástup bicích, spevné pasáže, kadejaké vsuvky, nudiť sa pri takejto muzike nedá.

Tretí album skupiny Argent predstavuje zaujímavú zmesku hudby pevne ukotvenej v 70. rokoch. Pripomína mi Manfred Mann’s Earth Band. Nie muzikou, ale vyznením. Aj tu ide o taký skoro hard rock s pestrými vybočeniami kade-tade. Neľahko sa podobná muzika škatuľkuje, ľahko počúva. All Together Now je vynikajúci album, neobíďte ho!

1. Hold Your Head Up 6:18
  2. Keep On Rollin’ 4:32
  3. Tragedy 4:50
  4. I Am The Dance Of Ages 3:46
  5. Be My Lover, Be My Friend 5:21
  6. He’s A Dynamo 3:48
  7. Pure Love (i. Fantasia, ii. Prelude, iii. Pure Love, iv. Finale) 13:07

Rod Argent: klávesy, spev
Russ Ballard: gitara, piano (3), spev
Jim Rodford: bsa, gir´tara, spev
Robert Henrit: bicie, perkusie

All Together Now Book Cover All Together Now
Argent
rock, hard rock
Epic
1972
CD (Sony Music Entertainment, 2009)
7

9 názorov na “Argent je teraz spolu s nami”

1. Pamätám sa na Melody Maker, kde Argent, Spooky Tooth, Gryphon, ale aj Status Quo mávali veľké polstranové reklamy . K Spooky, Status a Gryphon som sa dostal, ale Argent som mal stále iba ako jednohitovku s Hold on… Až nástupom môjho záujmu o LP som sa k nim vrátil, ale tiež ma celkom nepresvedčili a nevraciam sa často k počúvaniu.
    Už keď spomínam Melody Maker. divím sa že album Beck, Bogert & Appice nebol celosvetový predajný hit, lebo to bolo snáď v každom čísle, čo vyšlo, mimochodom bol to týždenník., obrovského formátu (velkosť). Tim minulý rok dokončil pozemskú cestu. Ďaľšia hudobná strata, škoda.

2. Rod Argent je jedním z nejlepších art rockových klávesistů, ale jejich první desky jsou značně nevyrovnané. Nejvíc se mi líbí ty novější, Nexus, Counterpoints a hlavně Circus už bez Ballarda. To je špičkový art rock. Hold Your Head Up jsem poznal kdysi díky jakémusi trojalbovému výběru, až poté jsem se dostal k řadovým albům. Z prvních čtyř mám ale jen výběr na minidiscích.

3. Zkusil jsem, ale musím přiznat, že od jména Argent jsem čekal víc. Líbily se mi skladby 3, 4 a 5 (Tragedy, I Am The Dance Of Ages a Be My Lover, Be My Friend), ale u toho zbytku jsem se docela trápil. Doma mám sice jen cedlo s eLPíčkem “Nexus”, ale to mi přijde daleko lepší.

Byl jsem zvědavej na to, jak si Argent vedou na progarchives a všech sedm studiovek má vzácně vyrovnaná hodnocení. Všechno se to pohybuje v rozmezí 3,1 – 3,65 a zrovna ten zatracenej “Nexus” je na tom nejlíp. Byť na něm chybí šlágr typu Hold Your Head Up, nebo God gave rock and roll to you.