Vládkyňa nad mužmi? Skôr nad rockermi!

John Du Cann bol jedným z tých gitaristov, ktorí nikdy nedosiahli závratnej slávy, ale mali šťastie na pôsobenie v nesmierne kvalitnej kapele. Áno, bavíme sa o Atomic Rooster, neznamená to však, že by inak nenahral nič dobré. Kým sa pridal k Vincentovi Craneovi, aby s ním spáchal dva majstrovské albumy, odkrútil si nejaký ten singel s kapelou The Attack a potom sa spustil s projektom hardrockového rázu – Andromeda.

Aj s ňou vydal jeden singel, pripojil album Andromeda (1969), ktorý má dnes status pomerne hutnej a chutnej rarity. V priebehu času sa vynorili aj nejaké tie kusé kompilácie nevydaných vecí, to ako sa v 90. rokoch zdvihol záujem o (ne)poriadnu rockovú muziku z prelomu 60. a 70. rokov. Vyvrcholilo to v roku 2000, kedy vydavateľstvo Angel Air vydalo dvojdiskový komplet Definitive Collection.

Obsahuje kompletný album, vydaný singel, nevydaný materiál, ktorý sa na album nevošiel, hromadu koncertných variácií na hrôzostrašný zvuk a nechýbajú aj nejaké prvotné demá a tiež dôkaz o potenciálnom smerovaní z doby tesne pred rozpadom kapely. Inak povedané, sme v rokoch 1967-1970. Je to nálož, máme čo dočinenia s tridsiatimi štyrmi skladbami. Raz-dva-tri, raz-dva-tri… chrapľavá rytmika chrchle na tuberácku gitaru, časom si poziapu i ochrnuté hlasivky, to je v kocke charakteristika skladby Too Old a v podstate aj muziky na celom albume. Že sa sem-tam vyskytne nejaký ten naliehavý slaďáčik a pod., nehrá rolu. Ak máte radi neohrabané tvrdé rockové vykopávky, kde dominuje gitarový zvuk a o klávesy nezakopnete, ste tu správne. Vrcholnou kompozíciou je nepochybne osem a pol minútová trojdielna skladba Return To Sanity, pri ktorej mám pocit, že ide nie o cestu k príčetnosti, ale skôr opačným smerom. V skrumáži archívnych vecí narazíte aj na  skladbu Lonely Streets, ktorú si Du Camn presadil aj na album Death Walks Behind You od Atomic Rooster. Dobre urobil. Vo všeobecnosti je druhý disk kolekcie určený skôr dokumentaristom. Niektoré koncertné nahrávky balansujú na hranici zvuku a ruchu. Skladby sa opakujú a tak. Poznáte to. Reálne si bežný poslucháč vystačí s pôvodným albumom, nemyslím si, že by bol výrazne ochudobnený absenciou dobových vykopávok. Azda len singel Go Your Way/Keep Out ’Coz I‘m Dying by mu mohol chýbať. Vo všeobecnosti je prvý disk „kvalitnejší“ a ustál by samostatné vydanie.

Album Andromeda je skrátka dobrý, ba dokonca výborný, zvyšok tejto kompilácie neurazí, hoci vypočuť si Definitive Collection v kuse je niekedy náročné. Z uvedeného dôvodu znížim celkové hviezdne hodnotenie na zlatú strednú (priemernú) cestu. Nedajte sa však pomýliť, stojí za objavovanie. A to napriek tomu, že Du Cann neskôr vytvoril ešte údernejšiu hardrockovú nálož – Hard Stuff. Ale o tom inokedy.

CD1:

1. Too Old 4:58
  2. The Day Of The Change 5:02
  3. Turns To Dust (1. Discovery, 2. Sanctuary, 3. Determination) 4:00
  4. Return To Sanity (1. Breakdown, 2. Hope, 3. Conclusion) 8:20
  5. The Reason 3:32
  6. I Can Stop The Song 2:10
  7. When To Stop (1. The Traveller, 2. Turning Point, 3. Journey‘s End) 8:32
  8. Go Your Way 3:03
  9. Keep Out ‘Cos I‘m Dying 3:46
  10. The Garden Of Happiness 3:11
  11. Return To Exodus 2:26
  12. Journey‘s End (reprise) 3:03
  13. Let‘s All Watch The Sky Fall Down 4:03
  14. Darkness Of Her Room 5:10
  15. See Into The Stars 7:14

CD2:

1. The Day Of The Change (live) 4:33
  2. The Reason (live) 3:47
  3. Return To Sanity (live) 4:29
  4. Keep Out ‘Cos I‘m Dying (live) 5:53
  5. Search On (live) 3:06
  6. Ode To The Sea 4:08
  7. Lonely Streets 4:15
  8. Sleep Like A Child 3:27
  9. I Was Left Behind 3:37
  10. I Just Wanna Live My Life 2:25
  11. The Lodger 2:20
  12. Dreamland 3:17
  13. Round House Blues (live) 8:58
  14. Walking On (live) 3:26
  15. I‘m Searching (live) 2:14
  16. Acidus (live) 10:19
  17. All In You 3:28
  18. Step This Way 4:03

John Du Cann: gitara, spev
Mick Hawksworth: basa, spev
Ian McLane: bicie (CD1, CD2: 6, 7, 18)
Jack Collins: bicie (CD 1: 11, 15, CD2)

Definitive Collection Book Cover Definitive Collection
Andromeda
Angel Air
2000
34

2 názory na “Vládkyňa nad mužmi? Skôr nad rockermi!”

1. Pôvodný album z roku 1969 je naozaj výborný. Ďalším veciam som sa nevenoval, avšak recenzia ma nakopla k vypočutiu celej kolekcie. Áno, na jeden záťah to dá zabrať a dá sa bez toho žiť. Prekvapili ma live nahrávky pre reláciu „John Peel’s Top Gear Radio Sessions“ z roku 1968.
    Hejkal, vďaka za recenziu!